Czeska spółka Evektor planuje na 30 marca oficjalną premierą swojego dwusilnikowego samolotu EV-55. Niedługo potem powinien odbyć jego oblot.
Samolot dla 9, maksymalnie 14 pasażerów rozwijany jest w Kunowicach od 5 lat, korzystając ze środków uzyskiwanych przez Evektor ze sprzedaży małych, 2- i 4-osobowych samolotów sportowo-turystycznych: EuroStar SL, SportStar SL i VUT 100 Cobra.
Pierwsze zdjęcia nowej konstrukcji pojawiły się po ubiegłorocznych, grudniowych próbach silników, Pratt & Whitney PT6A-21, o mocy 536 KM każdy. Na 30 marca planowana jest oficjalna prezentacja maszyny, już w docelowym malowaniu i po doposażeniu w nowoczesne systemy awioniczne.
EV-55 ma stanowić konkurencję Cessny 208 Caravan i przejąć część rynku, który zwolni się po zakończeniu służby przez starsze modele lekkich samolotów pasażersko-transportowych z dwoma silnikami tłokowymi, takich jak Britten-Norman Islander, Cessna 402, 404, Piper Navajo czy Chieftain.
Samolot będzie miał maksymalną masę startową 4,6 t., przy ładowności 1824 kg. Jego długość to 14,3 m, a rozpiętość skrzydeł 16,1 m. Prędkość maksymalna szacowana jest na 400-410 km/h. Wnętrze samolotu może być zaaranżowane w wersji pasażerskiej, dla 9-14 osób, transportowej lub kombi. Producent ma nadzieję na sprzedaż 40-50 tych samolotów rocznie (zobacz również: Dwusilnikowiec z Czech).