Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Austria zwiększy flotę Black Hawków

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 14 lutego 2024

Minister obrony Austrii Klaudia Tanner poinformowała, że Bundesheer (siły zbrojne Austrii) rozbudują flotę śmigłowców S-70 Black Hawk do 12 maszyn. Do zapowiedzi doszło podczas wizyty szefowej resortu obrony w Fliegewerft 1 na uroczystości rozpoczęcia rozbudowy tamtejszej infrastruktury. Placówka znajduje na terenie bazy Fliegerhorst Brumowski w Langenlebarn, gdzie realizowana jest obsługa statków powietrznych.

Austria została pierwszym użytkownikiem Black Hawków w Europie w 2002. Teraz planowana jest rozbudowa ich floty składającej się obecnie z 9 S-70A-42 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Poza ogólnymi informacjami na temat planów pozyskania 3 dodatkowych śmigłowców minister Tanner nie podała w jaki sposób zostaną zakupione. Nie wiadomo więc czy będą to maszyny nowe czy używane, nieznany jest przewidywany koszt zakupu, wyposażenie śmigłowców ani procedura poprzez jaką mają zostać kupione. Teoretycznie może się to odbyć poprzez zakup od producenta na zasadach komercyjnych Direct Commercial Sale (DCS) lub za pośrednictwem Departamentu Obrony poprzez Foreign Military Sales (FMS). Zakup dodatkowych S-70 wpisuje się w realizację Planu Rozwoju Bundesheer 2032+ (Śmigłowce Bundesheer walczą z pożarami, 2015-04-24).

Obecnie Bundesheer eksploatują 9 Black Hawków. Podlegają one Eskadrze Średnich Śmigłowców Transportowych (mTHSSta, mittlere Transporthubschrauberstaffel) w Langenlebarn. Maszyny reprezentują odmianę S-70A-42 (eksportową odmianę UH-60L dostosowaną do austriackich wymogów). Zostały zakupione w 2002, a Austria stała się wówczas pierwszym europejskim użytkownikiem Black Hawków.

Wiele wskazuje, że dodatkowe S-70 będą najprawdopodobniej maszynami używanymi. Jeszcze 1 lutego 2019 austriacki resort obrony podpisał umowę z amerykańskim przedsiębiorstwem Ace Aeronautics na zaprojektowanie, produkcję i montaż na 3 śmigłowcach w cyfrowego wyposażenia awionicznego Ace Deck VL-60. Kontrakt, który został ujawniony 18 lutego 2019 miał wartość ponad 50 mln USD.

Obecnie trwa już proces integracji kokpitów VL-60 na 9 Black Hawkach używanych przez Austriaków. Składają się one z awioniki glass cocpit Garmin G5000H z systemem zarządzania i systemem map cyfrowych od Avalex Technologies. Nowe wyposażenie kabin ma umożliwiać loty z widocznością i bez widoczności, a także spełnia wymogi NextGen/Single European Sky, dotyczące zarządzania i kierowania ruchem lotniczym w zakresie komunikacji, nadzoru, ruchu lotniczego, rzeczywistości rozszerzonej i łączności.

Pierwsze z modernizowanych S-70 w ramach programu S70aep powinno zostać dostarczonych do grudnia 2025. Ostatnie 3 maszyny, zapowiedziane właśnie przez Austriaków powinny dołączyć do floty powietrznej Bundesheer do maja 2026 zwiększając ich liczbę do 12. Potwierdziła to prezentacja austriackich sił zbrojnych pokazana podczas 11. spotkania Global Defence Helicopter w październiku 2023 w Warszawie.

We wcześniejszych latach różne media sugerowały, że Austriacy pozyskają 3 kadłuby UH-60L z zasobów Królewskich Jordańskich Wojsk Lotniczych za 72,8 mln USD. Nie zostało to jednak potwierdzone przez żadną z zainteresowanych stron. Najnowsze doniesienia wskazują, że rozmowy nie doczekały się finalizacji i znaleziono alternatywnego, wciąż nie ujawnionego dostawcę wiropłatów.

Co istotne, zakup jest ułatwiany przez coraz większą dostępność na runku komercyjnym w USA nadwyżkowych Black Hawków w odmianach A, A+ i L. Śmigłowce tych starszych wersji są w ostatnich latach wycofywane ze służby a Amerykanie starają się ujednolicić flotę wiropłatów pozyskując kolejne partie najnowszych UH-60M. Niewykluczone więc, że Austriacy zakupią maszyny ex-amerykańskie.

Austriackie plany są jednak szersze niż zakup używanych wiropłatów. W sierpniu ub. r. austriacki resort obrony zapowiedział zakup 12 nowo wyprodukowanych UH-60M, które pozwoliłyby przezbroić drugą eskadrę Bundesheer. Zastąpieniu miałoby ulec 20 przestarzałych śmigłowców Agusta-Bell AB.212. Umowa na dodatkowe wiropłaty miałaby zostać podpisana pod koniec 2024 z dostawami zaplanowanymi na lata 2027-2028. W tym roku na ten cel mają zostać wyasygnowane pierwsze środki w wysokości 60 mln EUR brutto na 3 pierwsze śmigłowce.

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.