Alenia Aeronautica przekazała dzisiaj ostatni, drugi samolot morski ATR 42MP dla wojsk lotniczych Nigerii.
Kontrakt na dostawę dwóch samolotów morskich został podpisany w marcu 2007. Za 73 mln USD Nigeryjczycy zamówili dwa turbośmigłowe samoloty ATR 42, wyposażone system obserwacyjny ATOS, włoskiej Selex Galileo. Składa się on z radaru i czujników elektro-optycznych, a także konsol operatorów i systemów łączności.
Alenia Aeronautica zamówiła dwa samoloty we francusko-włoskiej spółce ATR (zostały one zmontowane w Tuluzie), po czym dokonała ich adaptacji i zamontowała wyposażenie wojskowe.
Pierwsza z maszyn została dostarczona wojskom lotniczym Nigerii w grudniu ubiegłego roku. Dzisiaj, w centrum szkoleniowym Alenii, w Turynie-Caselle, odbyło się uroczyste przekazanie drugiego, finalnego samolotu. Trafi on do bazy lotniczej pod miastem Benin, ok. 400 km od Lagos.
Wraz z samolotem Włosi dostarczą również systemu obsługi naziemnej i części zamienne. Są również odpowiedzialni za szkolenie załóg i mechaników.
Jest to drugie, poważne zlecenie, realizowane przez Alenię na rzecz Nigerii. Równolegle prowadzony jest remont 5 transportowych G.222. Działania te wpisują się w proces powolnej odbudowy potencjału bojowego nigeryjskich sił zbrojnych. W ostatnich latach zakupiły one m.in. 15 chińskich myśliwców Chengdu F-7 (stanowiących rozwinięcie MiGów-21), kuter patrolowy (kolejny, większy otrzymano jako dar od USA) i 5 używanych, francuskich śmigłowców AS332 Super Puma (zobacz: Nigeria kupuje samoloty dla VIP, śmigłowce i kuter). Udało się również doprowadzić do stanu lotnego jeden z kilku transportowych Herculesów.
Siły zbrojne Nigerii przez kilka lat bezpośredniego mieszania się do polityki, straciły większość posiadanego sprzętu, z powodu braku remontów. Wojsko nie prowadziło również normalnego szkolenia.