Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnisko na Okęciu ma 90 lat

Infrastruktura, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 29 kwietnia 2024

Dokładnie dziś – 29 kwietnia mija 90 lat od uroczystego uruchomienia nowego dworca portu lotniczego na warszawskim Okęciu. Było to wydarzenie o wyjątkowym znaczeniu, w którym wzięły udział najwyższe władze państwowe z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej Ignacym Mościckim na czele. Obecny był także premier Janusz Jędrzejewicz, marszałek Sejmu Kazimierz Stanisław Świtalski i pięciu ministrów w tym minister transportu Michał Butkiewicz (wcześniej minister kolei żelaznych) odpowiedzialny całościowo za branżę lotniczą. Wśród gości byli także przedstawiciele korpusu dyplomatycznego oraz liczne delegacje przedstawicieli władz lotniczych z innych państw, w tym dyrektorzy 7 zagranicznych linii lotniczych.

Uroczystość otwarcia lotniska na warszawskim Okęciu 29 kwietnia 1934

Obiekt spełniał najwyższe ówczesne standardy, zarówno pod względem poziomu obsługi pasażerów, jak również nowoczesnego wyposażenia lotniskowego. Centralny budynek – dziś nazwalibyśmy go terminalem – znajdował się pomiędzy dwoma hangarami, mogącymi pomieścić największe używane wówczas samoloty. Były to bardzo nowoczesne obiektami (miały m.in. własne instalacje przeciwpożarowe, czy mechanicznie zamykane drzwi). Jedynym betonowym obszarem była płyta przed terminalem. Nie istniały (przynajmniej na samym początku) betonowe drogi startowe. Trawiaste pole wzlotów lotniska o kształcie owalu miało 1270 m szerokości i 1470 m długości. W pierwszym roku działalności stołeczny port obsłużył 10 750 pasażerów, a w 1938 już 15 300. W przededniu wybuchu II wojny światowej Warszawa miała regularne połączenia lotnicze z 6 krajowymi oraz 17 zagranicznymi lotniskami.

Obecnie Lotnisko Chopina odprawia 45 000 – 50 000 pasażerów dziennie (w szczycie sezonu – prawie 70 000). Według prognoz w 2024 ma odprawić ponad 20 mln pasażerów, czyli ok. 10% więcej niż w roku ubiegłym.  Aktualnie – w sezonie lato 2024 – Lotnisko Chopina obsługuje 122 regularne kierunki. W tym roku stołeczny port zyskuje trzy kierunki azjatyckie –uruchomiony wcześniej Taszkient, startujący w maju Izmir i w czerwcu – Rijad. Pojawi się też afrykański przewoźnik – Ethiopian – z lotami do Addis Abeby (drugi regularny kierunek do Afryki).

Aktualnie trwają prace nad szczegółowym programem wdrożenia modernizacji mazowieckich portów lotniczych, dzięki którym Lotnisko Chopina będzie mogło obsłużyć blisko 40 mln pasażerów rocznie. Zwiększona zostanie liczbę gate’ów (bramek) w strefie Schengen, co będzie możliwe po przedłużeniu pirsu południowego w stronę dawnego terminalu Etiuda. Zwiększy się także liczba gate’ów w strefie non-Schengen i powiększy liczba stanowisk kontaktowych, czyli rękawów do obsługi samolotów kodu E.

Przebudowany zostanie pirs północny, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się część non-Schengen. Zwiększy się liczba gate’ów, jak również dostosowane zostaną stanowiska postojowe tak, aby mogły z nich korzystać większe samoloty, jak Boeing 777 / 787. Dobudowany zostanie nowy procesor sortowni, który obsłuży bagaże pasażerów. Planowane jest stworzenie nowej płyty postojowej, gdzie miejsce znajdzie nawet 6 samolotów kodu C. Uzupełniana jest dokumentacja projektowa, aby można było w najbliższym czasie uruchomić przetarg.

Wstępna koncepcja rozbudowy Lotniska Chopina, która ma zostać zrealizowana w najbliższych latach / Zdjęcie i ilustracja: via PPL

Planowany jest zakup nowych urządzeń do skanowania bagaży podręcznych pasażerów. Taka zmiana znacznie poprawi przepustowość stanowisk kontroli bezpieczeństwa – PPL testowały w 2023 takie rozwiązanie. Trwa przebudowa płyty postojowej 5B. Dzięki modernizacji pojawią się stanowiska tzw. przelotowe, które będą dopasowane do różnych samolotów kodu C (Airbus A320, Boeing 737). Według analiz aktualnie nie ma potrzeby zwiększania limitów środowiskowych.

Według wyliczeń PPL inwestycje zakończyłyby się w 2029, a ich pełna amortyzacja nastąpiłaby w 2035, kiedy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. PLN. Według oceny ekspertów PPL, 2035 jest realnym terminem, kiedy CPK mógłby zacząć funkcjonować. Ich zdaniem podawana wcześniej data 2028 była myśleniem życzeniowym, a do tego katastrofalnym w skutkach dla mazowieckich lotnisk. Modernizacja Lotniska Chopina ma być też szansą na rozwój przewoźników tradycyjnych, w tym PLL LOT (Ethiopian uruchomią połączenie do Warszawy, 2024-04-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.