Amerykański start-uo MightyFly prowadzi testy autonomicznego transportowego bsl VTOL z napędem hybrydowym Cento. Lata on nad Kalifornią korytarzem wyznaczonym przez FAA. Testy trwają od marca 2024. W ich ramach Cento wykonał już ponad 30 lotów.
Teraz rozpoczynają się loty z ładunkami użytecznymi, takimi jak zaopatrzenie medyczne i farmaceutyczne, części zamienne, komponenty produkcyjne i towary konsumpcyjne. FAA wyznaczyła korytarz między małymi lotniskami w Nowym Jerozolimie i Byron w rejonie Oakland. Do lotów poza zasięgiem wzroku używany jest w nich samolot, który obserwuje bsl.
Informacje o testach zostały ujawnione na podstawie ustawy o wolności informacji, na żądanie SMG Consulting. Z informacji wynika, że MightyFly jest pierwszym operatorem dużego autonomicznego samolotu transportowego eVTOL, któremu FAA przyznała korytarz do lotów w przestrzeni kontrolowanej. Co ciekawe, MightyFly to niewielka spółka, która dopiero się rozwija, a wyprzedziła rywali dysponujących znacznie większym kapitałem.
Pierwsza generacja pojazdu eVTOL zaprojektowanego przez MightyFly powstała i została poddana testom w 2021. Rok później start-up opracował i przetestował demonstrator drugiej generacji (Testy MF-100, 2022-02-18). Obecnie testowany pojazd trzeciej generacji – Cento, został oblatany pod koniec 2023 (Prezentacja MightyFly Cento, 2024-01-31).
Cento może przewozić do 100 funtów (45 kg) ładunku użytecznego. Jego zasięg wynosi 520 nM (965 km). W lotach testowych może wznosić się na wysokość 1500 m.