Chcąc przyspieszyć rozwój technologii nadprzewodnictwa, które mogłyby znaleźć zastosowanie w elektrycznych układach napędowych przyszłego samolotu napędzanego wodorem, spółka Airbus UpNext uruchomiła nowy demonstrator technologii, nazwany Cryoprop.
Demonstrator pozwoli badać i udoskonalać nadprzewodzący elektryczny układ napędowy o mocy 2 MW, chłodzony ciekłym wodorem za pośrednictwem pętli recyrkulacji helu. Cryoprop został opracowany przez zespoły inżynierskie Airbusa z Tuluzie we Francji i Ottobrunn w Niemczech.
Inżynierowie Airbusa od kilku lat eksperymentują z technologiami nadprzewodnictwa do napędu elektrycznego dużej mocy, czego zwieńczeniem było uruchomienie w ubiegłym roku zintegrowanego kriogenicznego układu napędowego o mocy 500 kW.
Cryoprop ma potwierdzić potencjał technologii nadprzewodzących dla przyszłych zastosowań w samolotach. Pozwoli też ocenić wszystkie aspekty związane z bezpieczeństwem, industrializacją, obsługiwaniem i eksploatacją takiego rodzaju napędu.
Nowy demonstrator zapewni także Airbusowi możliwość rozwijania zaawansowanej wewnętrznej wiedzy i wspierania środowiska naukowo-przemysłowego w celu przyspieszenia wprowadzania nowych produktów w takich obszarach, jak kable nadprzewodzące, silniki, kriogeniczna elektronika mocy i kriogeniczne systemy chłodzenia (Wodorowy GOLIAT na lotniskach, 2024-05-18, Raport HIA na temat lotnictwa wodorowego, 2024-03-22).