Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Planowane wersje KF-21

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Transakcje, 29 czerwca 2024

Południowokoreański portal Biz.HanKook poinformował, że koncern KAI prowadzi prace nad trzema nowymi wersjami samolotu wielozadaniowego nowej generacji KF-21 Boramae. Ma to być samolot walki elektronicznej, samolot bojowy o zwiększonych możliwościach i wersja eksportowa. Na razie prace są finansowane ze środków własnych KAI. Analitycy oceniają, że przyznanie środków budżetowych na te projekty i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych na pełną skalę zajmie jeszcze wiele lat.

Zdjęcie: KAI

Wersja KF-21EA (Electronic Attack) ma mieć możliwości podobne do samolotu EA-18G Growler produkowanego dla US Navy. Ma powstać na bazie dwumiejscowej wersji myśliwca – KF-21B, przy czym drugi członek załogi będzie operatorem systemów walki elektronicznej. Planuje się zamontowanie na KF-21EA trzech kontenerów walki elektronicznej (na pylonie przednim i podskrzydłowych) oraz dwóch kontenerów rozpoznania elektronicznego (na końcówkach skrzydeł). Samolot ma być uzbrojony w pociski przeciwradarowe, podobne do AARGM-ER.

Wersja KF-21EX stanowi radykalne rozwinięcie KF-21 w kierunku samolotu piątej generacji (wcześniej projekt ten był oznaczony jako KF-21 Block 3). Ma to zostać osiągnięte przede wszystkim poprzez wyposażenie w przednią komorę uzbrojenia, mogącą pomieścić 4 kierowane pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor (KF-21 testowany z Meteorem, 2024-05-09)(KF-21 testowany z Meteorem, 2024-05-09) lub 8 pocisków kierowanych (amunicji krążącej) powietrze-ziemia. Planowane jest również zainstalowanie radaru z AFAR i nowego kompleksu obrony powietrznej, a także rozbudowa możliwości sieciocentrycznych.

KF-21EX uważany jest za podsystem rozwijanego przez KAI NACS (Next Air Combat System), który ma integrować bojowe bezzałogowce i satelitarne łącza danych. KAI planuje ukończenie NACS w 2039. Powstanie KF-21EX planowane jest zaś na10 lat po zakończeniu prac rozwojowych obecnej wersji samolotu, czyli do 2036.

Wersja eksportowa – KF-21SA, ma zapewnić szerokie możliwości integracji w KF-21 różnych systemów elektronicznych i uzbrojenia na życzenie potencjalnych klientów. Nie będzie wyposażona w systemy specyficzne dla potrzeb wojsk lotniczych Republiki Korei. Także jej rozwój na pełną skalę rozpocznie się dopiero po zakończeniu podstawowych prac rozwojowych.

25 czerwca 2024 Administracja Programu Zakupów Obronnych (DAPA) Republiki Korei przyznała KAI kontrakt o wartości 1,96 bln wonów (1,4 mld USD) na dostawę pierwszych 20 seryjnych KF-21. Mają być one dostarczone do 2026. Zadeklarowana kwota obejmuje 480,1 mld wonów na kontynuację prac badawczo-rozwojowych. 401 mld wonów ma zostać przeznaczonych na napędy – 40 silników F414 i ich obsługę. Do 2032 planowany jest zakup 120 seryjnych KF-21.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.