Finmeccanica i EADS Defence and Security (DS) złożyły wspólną odpowiedź europejskiej agencji EDA, oferując system szkolenia pilotów wojskowych w programie AEJPT.
Oba podmioty poinformowały o fakcie dzisiaj, z ogromnym opóźnieniem - dokumenty przesłano do kierującej programem European Defence Agency (EDA) 15 marca. Wcześniej, w grudniu ubiegłego roku, Finmeccanica i DS zawarły porozumienie o współpracy.
Włoski koncern, przez zależną Alenię Aermacchi, jest producentem oblatanego już samolotu M-346 (zobacz: Pierwsza umowa M-346). EADS rozwijał natomiast konkurencyjny samolot Mako/HEAT, który ostatecznie nie został skierowany do produkcji.
Program Advanced European Jet Pilot Training został rozpoczęty ponad 10 lat temu. Jego celem jest stworzenie wspólnego systemu szkolenia pilotów wojskowych w oparciu o jeden samolot. Początkowo do inicjatywy zgłosiło akces 12 państw. Obecnie pozostało 9, w tym Włochy, Francja, Belgia, Finlandia, Portugalia, Grecja, Hiszpania, Austria i Szwecja.
System ma zostać uruchomiony w 2018 i zapewnić szkolenie dla 170 młodych pilotów rocznie. Wartość ta określa również zapotrzebowanie na nowe samoloty.