Wczoraj, 19 lipca 2024, wąskokadłubowy samolot komunikacyjny Airbus A321XLR napędzany silnikami CFM LEAP-1A otrzymał Certyfikat Typu Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Dokument został przekazany przez Floriana Guillermeta, dyrektora wykonawczego EASA, na ręce Isabelle Bloy, głównej inżynier A321XLR. Certyfikacja wersji napędzanej silnikami Pratt & Whitney planowana jest w późniejszym terminie w bieżącym roku.
Airbus chce dostarczyć pierwsze A321XLR w trzecim kwartale br. Pierwszym użytkownikiem mają być hiszpańskie linie Iberia, które otrzymają 8 samolotów. Inauguracyjny lot nowego typu ma odbyć się 14 listopada 2024 pomiędzy Madrytem i Bostonem. Następnie od 15 stycznia 2025 A321XLR mają obsługiwać trasę Madryt – Waszyngton.
Zasięg A321XLR ma wynosić aż 8700 km, dzięki o 30% niższemu zużyciu paliwa w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji, co ma umożliwić otwarcie wielu nowych kierunków i połączeń.
Oblot A321XLR odbył się w czerwcu 2022. Następnie przeprowadzono program prób w locie i na ziemi z udziałem trzech samolotów przedseryjnych (Hangar wyposażeniowy A321XLR w Hamburgu, 2023-08-31).