W stoczni thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul w Itajaí odbyła się uroczystość chrztu pierwszej fregaty projektu MEKO A100 przeznaczonej dla Marinha do Brasil (brazylijskiej marynarki wojennej). Mowa o Tamandaré (F200) – przyszłym okręcie wiodącym typu Tamandaré – pod który stępkę położono 24 marca 2023.
Nazwa okrętu ma na celu uhonorowanie admirała Joaquima Marques Lisboa, markiza Tamandaré, który jest patronem brazylijskiej marynarki. Wsławił się on udziałem w wielu konfliktach, w tym podczas wojny brazylijsko-argentyńskiej w latach 1825-1828 i w wojnie trójprzmierza w latach 1864-1870.
W ceremonii chrztu okrętu wzięło udział ok. 550 gości. Wśród nich znalazł się prezydent Brazylii Luís Inácio Lula da Silva, minister obrony José Mucio Monteiro, dowódca Marinha do Brasil adm. Marcos Sampaio Olsen a także inni przedstawiciele i reprezentanci admiralicji, przemysłu obronnego i placówek badawczych.
Brazylijczycy zamówili 4 fregaty projektu MEKO A100 w marcu 2020. Na potrzeby programu utworzone zostało konsorcjum Sociedade de Propósito Específico Águas Azuis odpowiedzialne za budowę jednostek. W jego skład weszły tkMS, Embraer Defense and Security i Atech. Z kolei za nadzór całego przedsięwzięcia odpowiada zarządzająca projektami morskimi Empresa Gerencial de Projetos Navais (EMGEPRON). W brazylijskich planach jest pozyskanie kolejnych 4 jednostek.
Nowe fregaty mają zwiększyć potencjał Brazylii w zakresie ochrony obszarów morskich, handlu morskiego i osłony ważnych jednostek pływających. Mają również być zdolne do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, kontroli zanieczyszczeń, zwalczania piractwa, nielegalnego rybołówstwa i innych zagrożeń. W budowę okrętów zaangażowany został brazylijski przemysł, co powinno przynieść istotne korzyści gospodarcze. Przewiduje się, że program fregat ma się przełożyć na utworzenie bezpośrednio 2000 miejsc pracy i pośrednio ponad 6000 kolejnych.
Tamandaré w najbliższych tygodniach powinna zostać zwodowana. Przekazanie okrętu marynarce wojennej przewidywane jest pod koniec 2025. W 2027 planuje się dostawę drugiej fregaty – przyszłej Jerônimo de Albuquerque (F201). Jej budowa rozpoczęła się w czerwcu br. wraz z położeniem stępki w stoczni w Itajaí.
Okręty typu Tamandaré będą lekkimi fregatami o wyporności ok. 3500 t., długości ponad 107 m i szerokości niemal 16 m. Wyposażone będą w napęd w układzie CODAD z 2 śrubami, co pozwoli osiągać prędkość 25 w. Zasięg to 5500 Mm. Załogę okrętów ma stanowić ok. 130 oficerów i marynarzy. Na rufie przewidziano pokład lotniczy i hangar dla średniej wielkości śmigłowca.
Fregaty mają być wyposażone w szeroki zestaw sensorów i uzbrojenia. Podstawowym środkiem budowania świadomości sytuacyjnej będzie radar TRS-4D i sonar Atlas Elektronik ASO 713. Uzupełnią je sensory optoelektroniczne, walki elektronicznej i systemy samoobrony.
Uzbrojenie artyleryjskie stanowić będzie armata morska Leonardo Super Rapid kal. 76 mm i armata automatyczna kal. 30 mm w module SeaSnake. Oręż rakietowy ma się składać z rodzimych pocisków przeciwokrętowych MANSUP i pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu CAMM, które będą się mieścić w 12-komorowej wyrzutni pionowej. Uzupełnią je dwie potrójne wyrzutnie lekkich torped ZOP (Stępka pod drugą Tamandaré, 2024-06-13).