Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Europejskie oznaki poprawy

Lotnictwo cywilne, 05 maja 2010

Jack J. Pelton, prezes Cessny stwierdził, że rynek samolotów biznesowych w Europie zaczyna się powoli odradzać. Dla przedsiębiorstwa jest to największy - po USA - odbiorca samolotów rodziny Citation.

Citation Mustang jest najlepiej sprzedającym się odrzutowcem dyspozycyjnym świata. Identycznie dzieje się również w Europie, w której odbudowuje się zainteresowanie stosunkowo tanimi i szybkimi samolotami dyspozycyjnymi / Zdjęcie: Cessna Aircraft

Prezes Pelton poinformował o wzroście sprzedaży swoich samolotów w czasie zakończonych niedawno genewskich targów lotnictwa dyspozycyjnego EBACE. Na razie nie ujawnił żadnych danych, co związane jest z bieżącym kryzysem. Produkcja Cessny spadła prawie o połowę, podobnie jak zatrudnienie (zobacz: Lotnictwo ogólne - katastrofa 2009). Dlatego wyniki sprzedaży, nawet przy notowaniu pewnej poprawy, nie mogą być imponujące.

Faktem jest jednak, że stosunkowo drogie samoloty dyspozycyjne, głównie odrzutowe, ale również turbośmigłowe, zaczynają się cieszyć większym powodzeniem. Związane jest to z powolną poprawą sytuacji gospodarczej oraz koniecznością zastępowania starych samolotów.

Ten ostatni proces został bardzo mocno zahamowany od końca 2008, jednak opóźnianie nowych zakupów nie może trwać w nieskończoność. Musi wystąpić skumulowanie zamówień, umożliwiające przyspieszenie odmładzania floty samolotów biznesowych. I wszystko wskazuje na to, że to przyspieszenie właśnie się rozpoczyna.

Tradycyjnie największymi odbiorcami produktów Cessny są Niemcy i Wielka Brytania. Tej kwestii nie zmienił obecny kryzys. Właśnie te kraje będą odgrywały główną rolę w ogólnych wynikach sprzedaży dla całego Starego Kontynentu.

Jack J. Pelton odnotował również poprawę sytuacji na rynkach wschodzących, czyli Europy Wschodniej. Nie chodzi jednak o Polskę czy Węgry, ale Rosję i Ukrainę, które rzeczywiście w ostatnich latach zaczęły składać zamówienia na nawet kilkadziesiąt samolotów w jednej transakcji (w większości nie zostały one jednak zrealizowane z powodu kryzysu).

Przed załamaniem gospodarczym rynek europejski wchłaniał ok. 20-25% produkcji samolotów biznesowych Cessny. W 2008 na 456 wyprodukowanych odrzutowców, ok. 110-120 trafiło na Stary Kontynent (zobacz: Cessna zalewa Europę). Ogółem było wtedy zarejestrowanych w krajach UE ponad 900 samolotów rodziny Citation, co stanowiło ok. 33% wszystkich, europejskich odrzutowców dyspozycyjnych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.