Szwedzkie przedsiębiorstwo Heart Aerospace zaprezentowało pierwszy prototyp hybrydowo-elektrycznego samolotu komunikacji regionalnej ES-30. Samolot oznaczony jako Heart X1 ujawniono wczoraj, 12 września 2024, w zakładach w Göteborgu.
X1 będzie początkowo używany do prób naziemnych, w tym operacji ładowania zespołu napędowego, kołowaniu i procedurach obsługi naziemnej. W drugim kwartale przyszłego roku planuje się przeprowadzenie pierwszego lotu z napędem całkowicie elektrycznym. Samolot ma do niego wystartować z nieujawnionej lokalizacji w USA.
Podczas prób X1 Heart wyprodukuje również model przedprodukcyjny, X2, testując zarazem nowy proces montażu końcowego. Pierwszy lot X2 planowany jest w 2026. Ma on być wykonany z nowo opracowanym hybrydowym zespołem napędowym.
ES-30 będzie mógł przewozić 30 pasażerów. Z napędem elektrycznym będzie miał zasięg 200 km, a jako hybryda ma być zdolny do przebycia do 400 km.
Certyfikacja jest zaplanowana w 2028. Dostawy seryjnych samolotów mają rozpocząć się w tym samym roku. Heart Aerospace, zdobyła zamówienia na 250 samolotów, z opcjami zakupu kolejnych 120 (Rezerwacja SAS na loty samolotami elektrycznymi, 2023-06-03, Sevenair zamawia ES-30, 2022-10-14).