Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot ECRS Mk 2

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 02 października 2024

W zakładach BAE Systems w Warton oblatano wielozadaniowy samolot bojowy Eurofighter Typhoon wyposażony w nową pokładową stację radiolokacyjną European Common Radar System (ECRS) Mark 2 z anteną fazowaną.

Do prób ECRS Mk 2 używany jest Typhoon nr ser. BS116, nr takt. ZK355. Samolot z nowym radarem wykonał inauguracyjny lot  27 września 2024 / Zdjęcia: BAE Systems

Próby naziemne radaru zakończono w lipcu br. W urządzenie wyposażono w styczniu br. używanego do prób zakładowych Typhoona nr ser. BS116, nr takt. ZK355. Ten sam samolot wykonał 27 września 2024 inauguracyjny lot z ECRS Mk 2, trwający 1 h 10 min.

ECRS Mk 2, na rozwój którego rząd w Londynie przeznaczył 317 mln GBP we wrześniu 2020, i nad którym prace trwały najdłużej ze względu na wymagania postawione przez RAF, jest urządzeniem wieloczynnościowym z anteną fazowaną z modułami z półprzewodnikami na bazie arsenku galu (GaAs) i azotku galu (GaN). Procesor, odbiornik oraz zespoły zasilania i sterowania anteny radaru także zostały przeprojektowane w celu polepszenia zdolności, parametrów i skuteczności urządzenia. Wszystkie projekty produkcyjne przeszły etapy przeglądu krytycznego, dzięki czemu projekt przebiega zgodnie z harmonogramem.

W ramach prac polepszono zdolności radaru do prowadzenia walki elektronicznej (w tym ataku elektronicznego), umożliwiając jednocześnie wykonywanie zadań lokalizowania, identyfikowania i obezwładniania nieprzyjacielskiej obrony powietrznej (SEAD). Pozwoli to na wyeliminowanie konieczności stosowania zasobników walki elektronicznej, dzięki czemu samolot będzie mógł przenosić więcej uzbrojenia. Nowy radar, do którego zabudowania konieczne było niewielkie powiększenie stożka nosowego Typhoona, ma też być przystosowany do kierowania przyszłymi typami uzbrojenia precyzyjnego.

Obecnie oczekuje się, że ECRS Mk 2 wejdzie do służby operacyjnej w RAF w 2030. Mają w niego zostać wyposażone Typhoony 3. transzy produkcyjnej, zamiast używanych obecnie radarów Captor M. Według niektórych źródeł, w zależności od dostępnych środków, ECRS Mk 2 może też zostać zamontowany w niektórych brytyjskich Typhoonach z 2. transzy (Eurofighter Typhoon - digital stealth i ciągły rozwój, 2023-09-05, Ulepszenia DASS, 2023-07-17, Nowe radary dla Typhoona zamówione, 2023-07-07).

Na podstawie informacji Dereka Bowera




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.