11 października 2024 w Porcie lotniczym Lublin oficjalnie uruchomiono terminal cargo, który ma być wykorzystywany do świadczenia usług w najwyższym standardzie obsługi przeładunkowej, importowej, eksportowej i magazynowej ładunków cargo z terenu całego kraju, Europy oraz obszaru spoza Unii Europejskiej.
Nowy terminal, którego budowa kosztowała blisko 18 mln zł, to nowoczesna hala magazynowo-przeładunkowa o powierzchni blisko 2 tys. m2. Magazyn terminalu wyposażony jest w 5 ramp załadunkowo-rozładunkowych. Obiekt jest przystosowany do jednoczesnej obsługi 3 samochodów ciężarowych (do 24 t każdy) po stronie przyjmowania towaru i 2 aut ciężarowych po stronie wydawania towaru. Załadunek towaru przygotowanego na paletach, dostosowanego do załadunku z rampy odbywa się przy użyciu elektrycznych wózków. Obok magazynu cargo powstał także budynek biurowy oraz plac manewrowy wraz z drogą dojazdową i chodnikami.
Terminal cargo wyposażony jest w wysokiej jakości skaner, umożliwiający prześwietlanie wielkogabarytowych ładunków, których przekrój poprzeczny ma wymiar 1,8 x 1,8 m. Jest on w stanie obsłużyć szeroką gamę ładunków, m.in. części do samolotów, gdzie długość przesyłki przekracza 6 m, a ładunek ma nierównomierny kształt i waży ponad 500 kg.
Port lotniczy Lublin świadczy usługi cargo od marca 2021. Przez ten czas z oferty tego lotniska skorzystało 40 przedsiębiorstw, które nadały około 450 ładunków o łącznej wadze ponad 1200 ton. Najdalej towary trafiły z lubelskiego lotniska do kontrahentów w USA i Japonii, inne do Islandii, Belgii, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Ukrainy i Izraela. Były to m.in. części samolotowe, części motoryzacyjne, przesyłki ogólne, tzw. general cargo, pomoc humanitarna dla Ukrainy i przesyłki pocztowe.
Otwarcie nowoczesnego magazynu otwiera szanse rozwoju usług cargo na lubelskim lotnisku. Możliwość wysłania towarów bezpośrednio z Portu Lotniczego Lublin jest niewątpliwie atutem dla lokalnych przedsiębiorców, eksportujących swoje produkty do wielu krajów świata. Lotnisko ułatwia również import przesyłek, które mogą nie tylko podlegać odprawie celnej i być odbierane lokalnie, ale od teraz mogą być również przechowywane. Elastyczne godziny pracy terminala cargo i brak długich kolejek mają pozwolić na skrócenie czasu dostawy.
Wszelkie czynności realizowane w magazynie cargo odbywają się we współpracy z Urzędem Celno-Skarbowym, obsługą naziemną portu lotniczego oraz pod nadzorem Straży Granicznej, Służby Ochrony Lotniska i Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej.
Lubelskie lotnisko posiada szereg atutów, które sprzyjają prowadzeniu usług cargo. Port ma status lotniska międzynarodowego i jest wyposażony w system ILS kat. 2, umożliwiający wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Ponadto lotnisko jest bardzo dobrze skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych i z koleją. Atutem jest również lokalizacja Portu lotniczego Lublin przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych przejść granicznych (Aeroitalią z Rzymu do Lublina, 2024-09-26).