Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Boeing rozważa rezygnację z KC-X

Przemysł zbrojeniowy, 17 maja 2010

Amerykańskie media informują, że kierownictwo Boeinga rozważa możliwość wycofania się z przetargu na tankowce powietrzne dla USAF. Powodem są dotacje rządowe dla Airbusa.

Włoski KC-767. Samolot Boeinga, oferowany w przetargu na KC-X ma być bardziej nowoczesny, zostanie wyposażony w awionikę z B787. Przedstawiciele Boeinga obawiają się jednak, że program okaże się nieopłacalny / Zdjęcie: Boeing

Jeszcze 13 maja rzecznik prasowy Boeinga zapowiedział, że koncern będzie oferował zmodernizowanego KC-767 w przetargu na 179 tankowców powietrznych dla USAF, jednak dzień później zachowujący anonimowość przedstawiciela Boeinga stwierdził, że część członków zarządu koncernu skłania się do rezygnacji z uczestnictwa w przetargu.

Powodem jest niewiara w możliwość pokonania oferty EADS. Według kierujących Boeingiem, europejski rywal korzysta z dotacji 4 państw europejskich i jest w stanie znacznie obniżyć cenę zamerykanizowanego A330-200MRTT. Faktem jest bowiem, że Światowa Organizacja Handlu stwierdziła fakt zaistnienia pomocy publicznej dla Airbusa (zobacz: Tajny werdykt WTO). Amerykanie oceniają, że producent ten otrzyma równowartość ok. 5 mln USD pomocy na każdy wyprodukowany tankowiec.

W związku z tym Boeing będzie musiał zaproponować również niższą cenę, co może doprowadzić do nieopłacalności całego przedsięwzięcia.

Według niezależnych ekspertów, problem nie polega jednak na cenie jednostkowej. Podstawowa wersja B767-200ER kosztuje katalogowo 133 mln USD, za A330-200F trzeba zapłacić 195 mln USD. EADS dysponuje już jednak gotowym prototypem zamerykanizowanego tankowca, Boeing będzie musiał go dopiero opracować. Istniejące już bowiem i produkowane na zamówienie Włoch i Japonii KC-767 przegrały na rzecz nowoczesnego i większego samolotu EADS w ostatnim przetargu (zobacz: Tankowiec USAF od Airbusa!). Amerykanie zdecydowali się więc wykorzystać awionikę z nowego B787, a to pochłonie czas i dodatkowe środki finansowe.

Ostatnie doniesienia prasowe mogą być również przejawem działań piarowskich - próbą wymuszenia ustępstw na Pentagonie. Przetarg na dostawę 179 tankowców powietrznych, a docelowo nawet 500 samolotów, jest bowiem jednym z największych przedsięwzięć finansowych sektora wojskowego w USA. Walka między Boeingiem i Airbusem/EADS o to wielomiardowe zamóienie, trwa już dekadę. Do tej pory każdy z pretendentów okazywał się na tyle silny, by uniemożliwić zwycięstwo rywalowi mimo dwukrotnego już ogłaszania przez Pentagon wykonawcy zlecenia (zobacz: Nowy przetarg na tankowce).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.