Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przekazanie nowego hangaru MLP

Historia, Infrastruktura, 28 października 2024

24 października 2024 odbyła się oficjalna uroczystość poświęcenia i przekazania przez Województwo Małopolskie nowo zbudowanego Hangaru na rzecz Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. W wydarzeniu wzięli udział m.in.: Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego; Iwona Gibas, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego; radni województwa i Miasta Krakowa a także przedstawiciele wojska i służb mundurowych.

Nowy hangar został zbudowany na miejscu dawnego hangaru nr 5 należącego do 2.

Uroczystego poświęcenia Hangaru dokonał Arcybiskup Krakowski Marek Jędraszewski, a symboliczne przecięcie wstęgi odbyło się z udziałem Marszałka i Wojewody Województwa Małopolskiego, Dyrektora Muzeum i przedstawicieli Banku Gospodarstwa Krajowego i generalnego wykonawcy robót - przedsiębiorstwa Łęgprzem.

- Powstanie tego hangaru to efekt wieloletnich starań Muzeum i mojego poprzednika śp. dyrektora Krzysztofa Radwana o podtrzymanie historycznego i lotniczego charakteru tego miejsca. Przede wszystkim jednak nowy hangar jest wyrazem troski o nasze bogate i unikatowe zbiory, która wynika nie tylko z ustawowego obowiązku, ale i z dziejowej odpowiedzialności. Przed nami kolejne wielkie zadanie, którym jest wykonanie w odbudowanym hangarze nowej wystawy stałej pt. Z wiatrem i pod wiatr - lotnictwo cywilne opowiadającej o roli i osiągnięciach polskich pilotów sportowych. Będzie to pierwsza w Polsce tak duża ekspozycja prezentująca sukcesy zapoczątkowane w 1932 r. przez Żwirkę i Wigurę. Dzisiejsza uroczystość jest przełomowym momentem w dziejach Muzeum – mówił Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum.

Tematem planowanej wystawy jest lotnictwo cywilne ze szczególnym uwzględnieniem sportowych sukcesów polskich lotników począwszy od lat 1930. Na ekspozycji pojawi się ok. 40 obiektów wielkoskalowych: szybowców i samolotów. Wystawa uzupełniona będzie didaskaliami w postaci instalacji scenograficznych, obiektów i ekspozytorów edukacyjnych, tablic i opisów – również w formie interaktywnej. W projekcie znajduje się także szczególna atrakcja multimedialna: symulator lotu szybowcem i symulator lotu lotnią.

Układ oraz sposób eksponowania statków powietrznych będzie nawiązywał do tendencji ekspozycyjnych z lat 20. XX wieku. W wyniku tego zabiegu uwaga zwiedzających skoncentruje się na unikatowych, odrestaurowanych szybowcach. Otwarcie nowej wystawy stałej planowane jest jesienią 2025.

Nowy hangar został zbudowany na miejscu dawnego hangaru nr 5 należącego do 2. Pułku Lotniczego, który użytkowały eskadry grupy myśliwskiej: 121. i 123. Pierwotny hangar nr 5 znajdował się w obrębie Zachodniej Grupy Hangarowej i został zaprojektowany przez Górnośląskie Towarzystwo Przemysłowe jako jednonawowa konstrukcja stalowaj o wymiarach 55 m x 56 m. Jego projektantem był inż. Bronisław Kowalski, a kierownikiem budowy i autorem projektów wykonawczych prof. inż. Izydor Stella – Sawicki. Zautomatyzowane, stalowe wrota hangaru zaprojektował inż. Ignacy Brach. Oddany do użytku w 1929 był zaliczany do grona największych i najnowocześniejszych budowli tego typu na świecie. Stał się jednym z symboli krakowskiego lotniska 2. Pułku Lotniczego.

Po okresie okupacji przez Niemców, w styczniu 1945 wycofujący się najeźdźcy dokonali zniszczenia infrastruktury lotniska, wysadzając hangary w powietrze. Po wojnie odbudowano dwa, w tym Hangar Główny Muzeum. W zachodniej grupie hangarowej zachowały się jedynie relikty budynków m.in. ściana zachodnia hangaru nr 5 – stanowiąca obecnie spójny element nowego hangaru.

20 kwietnia 2023 Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podpisało z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego umowę na realizację inwestycji Heksagon – budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Generalnym wykonawcą inwestycji wyłonionym w drodze przetargu zostało Przedsiębiorstwem Budowlano-Produkcyjnym Łęgprzem z siedzibą w Krakowie.

Etap przygotowawczy budowy rozpoczął się od prac archeologicznych polegających na ręcznym odczyszczeniu i udokumentowaniu fotograficznym pozostałości historycznego hangaru nr 5. W ramach tych działań wzdłuż południowej ściany hangaru odkryto pozostałości poniemieckiej przybudówki, która nie była wcześniej zinwentaryzowana.

Właściwe roboty budowlane rozpoczęły się w wakacje 2023. 5 października 2023 nastąpiło uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego. Po 16 miesiącach budowy 30 sierpnia 2024 doszło do odbioru budowlanego nowego hangaru. Nowy hangar ma mieć 3260 m² powierzchni wystawienniczej. Do jego budowy wykorzystano 1300 kubików betonu, 232 t stali do stalowej konstrukcji nośnej a kolejne 53 t stali przeznaczono na zbrojenia wbudowane w konstrukcje żelbetowe.

Rozpiętość łukowej kratownicy nad budynkiem wzorowanej na rozwiązaniu z historycznego hangaru nr 5 to 56,4 m. Natomiast długość bramy hangaru wzorowanej na rozwiązaniu historycznym i otwieranej za pomocą systemu linowego, który był stosowany w zburzonym hangarze nr 5 to 52,25 m. System został dostosowany do współczesnych realiów i możliwości technicznych - prowadzenie lin oraz silniki zostały ukryte. Cała inwestycja trwała 498 dni i zaangażowała łącznie 150 pracowników.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych edycja II w wysokości 22,14 mln PLN brutto. Wkład własny i koszty obsługi procesu inwestycyjnego pokryło Województwo Małopolskie. Łączny koszt budowy hangaru wyniósł 26 mln PLN (Wystawa Antoni Kocjan i jego konstrukcje, 2023-03-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.