Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Macedońskie Mi-8MT w komplecie

Lotnictwo wojskowe, 07 listopada 2024

Helikopterski Skvadron (eskadra śmigłowców) Vozduhoploven VING (Brygady Lotnictwa) Armija na Republika Severna Makedonija (ARSM, Sił Zbrojnych Republiki Macedonii Północnej) odebrała dwa ostatnie śmigłowce Mi-8MT, (n-ry takt. 305 i 306, n-ry ser. 93880 i 93969, wyprodukowane w 1985, które przeszły przeglądy naprawcze w czeskich zakładach LOM Praha.

/ Zdjęcia: MO Macedonii Północnej

Po zakończeniu inspekcji, odbiorów i oblotów, wiropłaty wyleciały z Pragi rankiem 1 listopada, kierując się do macierzystej bazy Petrovec, niedaleko Skopje. Załogi Mi-8MT lądowały w celu uzupełnienia paliwa i nocowania na lotnisku Hévíz–Balaton na Węgrzech.

Dostawa Mi-8MT oznacza zakończenie ostatniej inwestycji związanej z przeglądami naprawczymi wojskowych śmigłowców prowadzonej przez rząd w Skopje. Odkupione od Ukrainy w marcu 2001 i aktywnie eksploatowane podczas tegorocznego konfliktu w Macedonii Północnej, śmigłowce te przeszły przegląd naprawczy w rosyjskiej SPARK Aviation z siedzibą w Sankt Petersburgu w 2011. Po zakończeniu 7-letniego okresu międzyprzeglądowego uziemiono je w 2018.

Porozumienie międzyrządowe dotyczące ostatniego przeglądu naprawczego Mi-8MT (305 i 306) podpisali 23 grudnia 2022 w Skopje była minister obrony Macedonii Slavjanka Petrovska i ambasador Czech w Skopje Jaroslav Ludva. Wstępnie zakładano, że prace potrwają 13 miesięcy, a śmigłowce miały powrócić do służby na początku br. Jednak wiropłaty dostarczono do LOM, ciężarówkami zarejestrowanymi w Serbii, dopiero w pierwszej połowie kwietnia 2023 i prace trwały dłużej niż planowano ze względu na konieczność podpisania aneksu do umowy, który regulowałby niektóre aspekty procesu.

Choć oficjalnie nie podano wartości inwestycji, grecki portal Ptisi poinformował 30 stycznia 2023, że Macedonia Północna za przeglądy naprawcze w/w Mi-8MT zapłaci 6 mln euro.

Flota ARSM  składa się obecnie z dwóch wyremontowanych w 2016 Mi-17 w konfiguracji transportowej (n-ry takt. 302 i 303), dwóch Mi-8MT wyremontowanych w 2018 w konfiguracji transportowej (307 i 308) i wspomnianych na wstępie Mi-8MT w konfiguracji transportowo-szturmowej (305 i 306). 7-letni okres międzyprzeglądowy Mi-17 zakończył się w zeszłym roku, a Mi-8T (nr 307 i 308) mogą być eksploatowane jeszcze w 2025. Tak więc przez kilka najbliższych lat jedynymi śmigłowcami ARSM pozostaną odebrane niedawno Mi-8MT (305 i 306). Ich następcami będą 4 wielozadaniowe śmigłowce średnie AW149 i 4 śmigłowce lekkie AW169M, zakupione od Leonardo w marcu br. (Macedonia Pn. kupiła śmigłowce, 2024-03-28).

Na podstawie informacji Igora Bożinowskiego




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.