Airbus rozpoczął zdalnie sterowane testy w locie pełnowymiarowego prototypu samolotu eVTOL CityAirbus NextGen. Pierwszy lot odbył się 6 listopada w niemieckim ośrodku w Donauwörth, otwartym w maju 2024 (Prezentacja CityAirbus, 2024-03-08). Poprzedziły go, trwające od grudnia 2023, testy naziemne napędów i systemów pokładowych samolotu.
Ważący ok. 2 t samolot eVTOL CityAirbus NextGen (Próby układu sterowania lotem CityAirbus, 2023-10-13) ma przewozić 4 osoby. Jego zasięg operacyjny jest planowany na 80 km. Prędkość przelotowa ma wynosić 120 km/h.
Rozpiętość skrzydeł prototypu CityAirbus NextGen wynosi 12 metrów. Napęd samolotu obejmuje 4 wirniki zamontowane na belkach zamontowanych do skrzydeł, które służą do pionowego startu i lądowania, oraz para śmigieł ciągnących i dwa pchające, zamontowane na ogonie. Samolot jest w pełni elektryczny. W jego projektowaniu wykorzystywany jest wiedza całej grupy Airbus.
W rozwoju CityAirbus NextGen Airbus współpracuje z 30 partnerami w ramach Bawarskiej Inicjatywy Mobilności Powietrznej. Koncern opracowuje system, który ma wspierać pierwsze operacje w południowych Niemczech. Głównymi partnerami w programie są operator kolejowy Deutsche Bahn, lotnisko w Monachium i deweloper vertiportów Skyports. Pierwszym partnerem wśród linii lotniczych – od czerwca 2022 – są ITA Airways. W czerwcu 2024 umowę z Airbusem dotyczącą mobilności elektrycznej zawarł operator śmigłowców Avincis.