Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Portugalia zamówiła tureckie okręty

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, Logistyka, 18 grudnia 2024

Turecka prywatna spółka STM podpisała z Marinha Portuguesa (portugalską marynarką wojenną) umowę dotyczącą zaprojektowania i budowy dwóch okrętów w projekcie Navio Reabastecedor de Esquadra e Logístico (NRE+, tankowiec i okręt logistyczny). Jednostki pomocnicze będą stanowić pierwszy turecki kontrakt eksportowy do państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jednocześnie NATO w domenie marynarki wojennej.

Oba okręty logistyczne powinny zostać dostarczone Portugalczykom do 2028 / Ilustracja: STM

STM jako główny wykonawca kontraktu ma rozpocząć budowę okrętów w 2025. Prace będą realizowane w tureckiej stoczni. Dostawy powinny zostać zrealizowane do 2028.

Okręty NRE+ mają przynieść Marinha Portuguesa nowe zdolności w zakresie zaopatrywania na morzu, a także projekcji siły i operacjach desantowych. W porównaniu do odpowiedników będą się wyróżniać większą ładownością i prędkością.

NRE+ będą miały wyporność 11 tys. t, długość 137 m i szerokość 19 m przy zanurzeniu 6,7 m. Ich załogę będzie stanowić 50 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania kolejnych 50 osób. Tymczasowo na pokładzie będzie można przewozić do 100 pasażerów. Okręty będą miały autonomiczność 90 dób a zasięg przy prędkości ekonomicznej 14 w będzie przekraczał 14000 Mm. Napęd będzie się składał z silników wysokoprężnych i silników elektrycznych. Prędkość maksymalna będzie przekraczać 18 w.

Ładowność okrętów logistycznych to 4000 m³ paliwa morskiego F-76, 350 m³ paliwa lotniczego F-44, 650 m³ wody i 700 m³ innych ładunków. Na pokładzie możliwe będzie przyjęcie 6 kontenerów 20-stopowych, 20 lekkich opancerzonych pojazdów taktycznych, amunicji czy spaletyzowanych ładunków.

Wśród wyposażenia znajdą się systemy łączności, system zarządzania walką, sensory optoelektroniczne i radarowe, układ identyfikacji swój-obcy, systemy walki elektronicznej i zwalczania bsl, a także rampy i windy. Przewiduje się również zastosowanie łączy wymiany danych Link 16 i Link 22 i innych elementów. Ponadto na okrętach znajdzie się uzbrojenie, w tym dwa zestawy obrony bezpośredniej (prawdopodobnie Phalanx), 2 zdalnie sterowane moduły uzbrojenia z wkm kal. 12,7 mm, wyrzutnie wabików i armaty salutacyjne.

Na rufie okrętów przewiduje się zastosowanie pokładu lotniczego i hangaru. Będą mogły one przyjmować śmigłowce i bezzałogowce latające (STM zbuduje malezyjskie korwety, 2024-06-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.