Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chińska kopia Su-33

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 26 maja 2010

Chińscy spotterzy opublikowali zdjęcia prototypu myśliwca pokładowego J-15 - kopii rosyjskiego Su-33. Samolot może wzbudzić poważny konflikt między FR a ChRL.

O tym, że chińscy konstruktorzy usiłują skopiować rosyjski myśliwiec pokładowy Su-33 wiadomo od wielu lat. Pierwszy raz makietę takiej wersji licencyjnego Su-27 (J-11), z podwieszonymi chińskimi pociskami przeciwokrętowymi, pokazano w 2002. Sprawa wywołała ostry spór, bowiem Rosjanie oskarżyli Chińczyków o kradzież własności intelektualnej. Przez kolejne lata trwały bilateralne rozmowy, które doprowadziły do podpisania stosownej umowy, ale wszystko wskazuje na to, że nierespektowanej przez Pekin (Rosyjsko-chińskie rozmowy o Su-33).

Pierwotnie samolot, budowany na bazie dwumiejscowej odmiany J-11B - J11BS nazywano J-11C (J-11BC). Później zaczęto stosować oznaczenie J-15. Rozwiązania konstrukcyjne Chińczycy podpatrywali w odkupionym od Ukrainy prototypie Su-33 - T-10K. W 2009 ujawniono rysunek konstrukcyjny z systemu CAD/CAM interpretowany przez analityków jako kopia Su-33 (ilustracja poniżej). Powstały prototyp został oblatany w połowie września 2009 (według innych źródeł - pod koniec sierpnia). W lutym pojawiło się pierwsze, bardzo niewyraźne zdjęcie J-15 w locie nad Xian. Kilka dni temu chińskim spotterom udało się go sfotografować na lotnisku Shanyang Aircraft Company.

Od wielu pojawiały się też nieoficjalne informacje o budowie przez ChRL lotniskowca. Chińczycy kupowali wycofywane z eksploatacji lotniskowce z różnych krajów, by zdobyć informacje na temat tajników ich konstrukcji. Dopiero pod koniec 2008 rzecznik chińskiego ministerstwa obrony oficjalnie poinformował, że Pekin rozważa budowę własnego lotniskowca. Później nieoficjalnie informowano, że będzie to kopia rosyjskiego Wariaga. Mają powstać 3 lotniskowce tej klasy, o wyporności 60 tys. ton.

Niezależni analitycy już wcześniej mówili o szkoleniu chińskich pilotów do latania z lotniskowców. Niedawno okazało się, że od połowy 2008 w pobliżu Wuhan budowana jest makieta lotniskowca o geometrii wzorowanej na rosyjskim Admiral Kuzniecow (ChRL buduje makietę lotniskowca). Do treningów w lądowaniu w możliwie realnych warunkach posłuży być może remontowany przez chińskie stocznie, odkupiony od Rosjan lotniskowiec Wariag.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.