Rolls-Royce Power Systems AG (dawniej MTU Friedrichshafen) opracowuje alternatywny silnik do napędu czołgów Leopard 2. 10-cylindrowy 10V199 ma być znacznie lżejszy i mniejszy niż obecnie stosowany MTU MB873 przy zachowaniu wymaganych parametrów. Według hartpunkt, nowy silnik jest projektowany na zamówienie nienazwanego klienta. Dostawy seryjnych jednostek mają rozpocząć się w 2026.
We wszystkich wersjach czołgu Leopard 2 i jego pochodnych montowane są silniki MTU MB873 różnych odmian. Silniki tego typu są produkowane seryjnie od 1978. Wielopaliwowa jednostka jest niezawodna i ma niskie wymagania co do jakości paliwa. Przez lata eksploatacji nie ulegała istotnym zmianom.
Rolls-Royce Power Systems AG prowadzi prace nad nowym silnikiem na własny koszt. Założono, że jego moc będzie taka sama jak MB873 i wyniesie 1500 KM przy pojemności skokowej ok. 27 l (MB873 – 47,6 l). Producent przeprowadził także badania mające na celu zintegrowanie silnika 10V199 z czołgiem Leopard 2. Wykazały one, że silnik można zamontować po dokonaniu niewielkich zmian w układzie przeniesienia napędu i chłodzenia. Ponieważ 10V199 jest krótszy od MB873, w czołgu zostanie zwolnione miejsce, które będzie można wykorzystać do innych celów. Co równie ważne, masa 10V199 ma być znacznie mniejsza od 2,2 tys. kg MB 873.
Silniki serii 199 są stosowane w wielu pojazdach. Modele 6-cylindrowe (6V199) są montowane w transporterach opancerzonych Fuchs 2 i Piranha V, a także w gąsienicowym ACSV G5. Wersje 8-cylindrowe (8V199) napędzają bojowy wóz piechoty Boxer i wiele pojazdów gąsienicowych, w tym Ajax, ASCOD, M10 Booker (Dodatkowe M10 Booker zamówione, 2024-08-26) i Borsuk. W silnikach serii 199 zastosowano wiele identycznych części (tłoki, głowice cylindrów itp.), co znacznie upraszcza logistykę i pozwala na redukcję kosztów.