Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Alternatywny silnik dla Leoparda 2

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 08 marca 2025

Rolls-Royce Power Systems AG (dawniej MTU Friedrichshafen) opracowuje alternatywny silnik do napędu czołgów Leopard 2. 10-cylindrowy 10V199 ma być znacznie lżejszy i mniejszy niż obecnie stosowany MTU MB873 przy zachowaniu wymaganych parametrów. Według hartpunkt, nowy silnik jest projektowany na zamówienie nienazwanego klienta. Dostawy seryjnych jednostek mają rozpocząć się w 2026.

Rolls-Royce dostarczył na początku października 2023 pierwszy silnik mtu 8V199 przeznaczony do napędu lekkich czołgów General Dynamics M10 Booker, zamówionych przez US Army. Został on zmontowany i przetestowany w zakładzie produkcyjnym mtu Rolls-Royce w Aiken w Karolinie Południowej. Silnik 10V199 będzie od niego większy, ale mniejszy niż MTU MB873 standardowo napędzający czołgi Leopard 2 / Zdjęcie: Rolls-Royce

We wszystkich wersjach czołgu Leopard 2 i jego pochodnych montowane są silniki MTU MB873 różnych odmian. Silniki tego typu są produkowane seryjnie od 1978. Wielopaliwowa jednostka jest niezawodna i ma niskie wymagania co do jakości paliwa. Przez lata eksploatacji nie ulegała istotnym zmianom.

Rolls-Royce Power Systems AG prowadzi prace nad nowym silnikiem na własny koszt. Założono, że jego moc będzie taka sama jak MB873 i wyniesie 1500 KM przy pojemności skokowej ok. 27 l (MB873 – 47,6 l). Producent przeprowadził także badania mające na celu zintegrowanie silnika 10V199 z czołgiem Leopard 2. Wykazały one, że silnik można zamontować po dokonaniu niewielkich zmian w układzie przeniesienia napędu i chłodzenia. Ponieważ 10V199 jest krótszy od MB873, w czołgu zostanie zwolnione miejsce, które będzie można wykorzystać do innych celów. Co równie ważne, masa 10V199 ma być znacznie mniejsza od 2,2 tys. kg MB 873.

Silniki serii 199 są stosowane w wielu pojazdach. Modele 6-cylindrowe (6V199) są montowane w transporterach opancerzonych Fuchs 2 i Piranha V, a także w gąsienicowym ACSV G5. Wersje 8-cylindrowe (8V199) napędzają bojowy wóz piechoty Boxer i wiele pojazdów gąsienicowych, w tym Ajax, ASCOD, M10 Booker (Dodatkowe M10 Booker zamówione, 2024-08-26) i Borsuk. W silnikach serii 199 zastosowano wiele identycznych części (tłoki, głowice cylindrów itp.), co znacznie upraszcza logistykę i pozwala na redukcję kosztów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.