GE Aerospace ogłosiło oficjalne wczoraj, 24 marca 2025, otwarcie nowoczesnego zakładu obsługi technicznej silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. Ten zaawansowany technologicznie obiekt MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) powstał w ramach joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik, i specjalizuje się w przeglądach, naprawach i usługach serwisowych silników CFM International LEAP.
Silniki tej rodziny napędzają najpopularniejsze samoloty wąskokadłubowe. Do tej kategorii należą jednostki napędowe CFM LEAP-1A, stosowane w rodzinie Airbus A320neo u CFM LEAP-1B, używane w samolotach Boeing 737 MAX.
Zakład XEOS prowadzi obecnie przeglądy serwisowe silników LEAP-1B, a także wspiera naprawy modułowe i testy silników LEAP-1A. W najbliższych miesiącach planowane jest uruchomienie stanowiska testowego dla silników LEAP-1B i dalsza rozbudowa zdolności remontowych i naprawczych obiektu.
Lufthansa Technik i PLL LOT ogłosiły podpisanie umowy dotyczącej silników CFM LEAP-1B w styczniu 2025. Obecnie polski przewoźnik narodowy eksploatuje flotę 18 Boeingów 737 MAX 8, a w trakcie realizacji zamówienia znajduje się kolejnych 13 samolotów, co łącznie oznacza 62 silniki LEAP-1B oraz - dodatkowo - jednostki zapasowe.
Zakład XEOS to nowoczesny obiekt o powierzchni 35 tys. m², obejmujący halę inspekcji wstępnej silników, główną halę montażowo-demontażową, zaawansowaną linię czyszczenia i inspekcji, wciąż rosnącą liczbę stanowisk naprawczych, centrum szkoleniowe oraz najnowocześniejszą komorę testową. Zakład funkcjonuje zgodnie z najlepszymi praktykami lean management, bazując na autorskim systemie operacyjnym GE Aerospace – FLIGHT DECK. Pracuje w nim 250 osób a załoga systematycznie się powiększa (XEOS obsługuje silniki dla PLL LOT, 2025-01-24).