Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Centrum XEOS zawiesza działalność

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 08 czerwca 2021

Kryzys lotniczy spowodowany trwającą od półtora roku pandemią SARS-CoV-2, wpłynął na decyzję o wstrzymaniu działalności spółki XEOS. Globalne prognozy wskazują, że zapotrzebowanie na usługi świadczone przez centrum obsługi silników lotniczych, zbudowane w Polsce przez joint venture Lufthansy Technik i GE Aviation, wróci do poziomu sprzed pandemii nie wcześniej niż za kilka lat.

 / Zdjęcie: XEOS

Branża lotnicza jest jedną z tych, które kryzys dotknął najbardziej – znaczne ograniczenie ruchu lotniczego na całym świecie, trwające długie miesiące uziemienia całych flot oraz niskie wskaźniki wykorzystania samolotów szerokokadłubowych sprawiły, że zapotrzebowanie na remonty silników lotniczych znacznie spadło.

Oprócz ogólnej destabilizacji rynku lotniczego dodatkową przyczyną przejścia XEOS w tryb hibernacji jest zmniejszony globalny popyt na serwis naprawianych w średzkim zakładzie silników GEnx2B (napędzających Boeingi 747-8). Wykazują one bowiem coraz dłuższy okres eksploatacji na skrzydle. Ponadto w czasie została przesunięta także data wejścia do eksploatacji silnika GE9X (drugiego z portfolio XEOS). Przesuwa to o kilka lat potrzebę ich remontów.

Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do momentu, w którym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy. Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na serwis silników lotniczych. W czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne działania infrastrukturalne, które zagwarantują

utrzymanie budynku oraz jego wyposażenia w stanie operacyjnym – mówią przedstawiciele joint venture: Dietmar Focke, dyrektor pionu obsługi silników Lufthansa Technik i Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorująca sieć zakładów obsługowych GE Aviation.

Spółka pracuje aktualnie nad szczegołowym, rozpisanym na kilka następnych miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji. Proces redukcji etatów rozpoczyna się dzisiaj (8 czerwca 2021) od powiadomienia związków zawodowych, co otwiera obligatoryjne negocjacje. Po ich zakończeniu oraz podpisaniu umowy pomiędzy XEOS i związkami zawodowymi rozpocznie się procedura restrukturyzacji, która obejmie cały personel XEOS, czyli ok. 220 osób.

Deklarujemy szerokie wsparcie dla pracowników, aby pomoc im odnaleźć się na rynku w tej nowej sytuacji. Szczegóły dotyczące wsparcia zostaną wypracowane po negocjacjach ze związkami zawodowymi. Jesteśmy przekonani o wysokich kompetencjach i kwalifikacjach naszych kolegów, dlatego będziemy promować ich kandydatury do pracy w branży lotniczej i branżach pokrewnych, a także w innych zakładach Lufthansy Technik i GE Aviatuon – mówią dyrektorzy zarządzający XEOS: Thomas Lange i Rob Burton.

Lokalizacja w Polsce tej wartej miliard złotych inwestycji została ogłoszona w 2016. Nowoczesny zakład został zbudowany w rekordowo szybkim czasie 16 miesięcy. Równolegle szkolono mechaników silników lotniczych we własnym centrum szkoleniowym na Bielanach Wrocławskich oraz w zakładach Lufthansy Technik w Niemczech i GE Aviation w Wielkiej Brytanii. Uroczyste otwarcie i przyjęcie pierwszych silników do naprawy miały miejsce w 2019. Przed wybuchem pandemii w XEOS zatrudniano 300 osób 14 narodowości. Rozpoczęta w 2019 budowa jednej z największych w skali światowej komór testowych zostanie ukończona, pomimo przejścia zakładu w tryb hibernacji. Prace konstrukcyjne potrwają do września 2021 (Otwarcie centrum XEOS, 2019-10-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.