Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja M-346 Block 20

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 07 kwietnia 2025

Podczas konferencji Military Flight Training 2025, która odbyła się we Włoszech, na Sardynii, w dn. 31 marca – 2 kwietnia, przedsiębiorstwo Leonardo przedstawiło efekt dalszych prac nad rozwojem samolotu M-346 Block 20, prezentując nowe wyposażenie kabiny załogi, anonsowane podczas Farnborough Air Show w lipcu 2024.

Nowa awionika, podlegający dalszym udoskonaleniom, zostanie zainstalowana w prototypie M-346 Block 20 do połowy 2027. Ostateczny projekt ma być zabudowany do końca 2028, w samolocie seryjnym dla pierwszego odbiorcy / Zdjęcie: Leonardo

Standardowa kabina załogi M-346 Block 20 jest wyposażona w dwa niskoprofilowe wyświetlacze przezierne i opracowane przez Leonardo dwa duże wyświetlacze wielofunkcyjne (po jednym dla każdego lotnika), zastępujące sześć obecnie używanych urządzeń tego rodzaju. Są one połączone z nowym cyfrowym rejestratorem wideo i danych i nowym nahełmowym wyświetlaczem rzeczywistości rozszerzonej, pokazującym hologramy wirtualnych przeciwników i sojuszników biorących udział w symulowanych ćwiczeniach taktycznych.

Nowa awionika ma interfejs człowiek-maszyna zbliżony do interfejsów najbardziej zaawansowanych i przyszłych wielozadaniowych samolotów bojowych, zapewniając nową jakość szkolenia (wygląd i wrażenia oraz wysoką dokładność odwzorowania środowiska) i świadomość sytuacyjną podczas misji operacyjnych.

Wirtualna rzeczywistość ze sztuczną inteligencją ma wspomagać instruktora zapewniając bardziej bezpieczne i skuteczne szkolenie, lepiej dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkownika dzięki gromadzeniu i analizie danych (m.in. biometrycznych i związanych z postępami) dotyczących ucznia-pilota oraz wdrożeniu w scenariuszach algorytmów autonomii.

M-346 Block 20 jest wyposażony w nowy układ identyfikacji swój-obcy (IFF) z funkcją ADS-B Out i układ sterowania lotem umożliwiający wykonywanie operacji RNP (według wymaganych charakterystyk nawigacyjnych i RNAV (nawigacji obszarowej).

Nowa pokładowa stacja radiolokacyjna z anteną fazowaną i nowe łącze informacyjne mają umożliwić przenoszenie nowych typów uzbrojenia i wykonywanie różnych misji zwalczania celów powietrznych i powierzchniowych. Preferowanym urządzeniem jest wersja rozwojowa radaru Grifo, z rozwiązaniami zapożyczonymi z E-Scan, opracowanego dla samolotu wielozadaniowego Eurofighter. M-346 Block 20 ma być też przystosowany do zarządzania rojami bojowych bezzałogowych statków latających, w tym nowych konstrukcji, opracowywanych własnymi siłami przez Leonardo.

Holistyczne podejście do szkolenia naziemnego osiągnie nowy standard dzięki obsłudze wirtualnej rzeczywistości i aplikacjom AI. Kluczowym czynnikiem umożliwiającym lepsze wsparcie techniczne dzięki wdrożeniu wirtualnych rozwiązań związanych z obsługą oraz infrastruktury, która wykorzystuje zaawansowaną analizę danych i wysokowydajne komputery w celu ulepszenia zintegrowanych usług wsparcia logistycznego będzie bardziej powszechna digitalizacja (Włoskie zakupy samolotów, 2024-09-18, 10 tys. h nalotu Bielików, 2024-06-25, Samolot myśliwsko-uderzeniowy Leonardo M-346: Skuteczne uzupełnienie zdolności Sił Powietrznych, 2023-09-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.