UNIMOT Aviation Services wykonało 23 kwietnia 2025 w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach pierwsze w Polsce tankowanie rejsowego samolotu zrównoważonym paliwem lotniczym (ang. Sustainable Aviation Fuel, SAF). Tankowanym samolotem był należący do Fly2Sky Airbus A320, który dla linii SkyUp wykonał lot czarterowy z Pyrzowic do Marsa Alam w Egipcie.
Poprzedniej nocy, z 22 na 23 kwietnia, Unimot Aviation, spółka należąca do Grupy Unimot, zrealizowała pierwszą w Polsce fizyczną dostawę SAF, transportując je na pyrzowickie lotnisko, co stanowiło istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu lotniczego w Polsce.
SAF jest alternatywą dla tradycyjnych paliw kopalnych, produkowaną m.in. z olejów roślinnych, tłuszczów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolnej. Może ono przyczynić się do około 65% redukcji emisji potrzebnej, aby sektor lotniczy osiągnął zerowy poziom emisji netto do 2050.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z 18 października 2023, od 1 stycznia 2025 wszystkie unijne lotniska obsługujące ponad 800 tys. pasażerów lub 100 tys. t cargo rocznie, zobowiązane są do stosowania paliwa SAF w ilości nie mniejszej niż 2% całkowitej masy paliwa lotniczego. W Polsce dotyczy to Lotniska Chopina w Warszawie oraz portów: Kraków-Balice, Gdańsk, Katowice-Pyrzowice, Wrocław, Poznań, Modlin i Rzeszów.
Aktualnie na pyrzowickim lotnisku trwa budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową, która ma zakończyć się w połowie przyszłego roku. Po oddaniu do użytkowania, ma być to najnowocześniejsza w Polsce lotniskowa infrastruktura do magazynowania i dystrybucji paliwa lotniczego, także typu SAF (Lufthansa Cargo wylądowała w Pyrzowicach, 2025-04-05, Czwarty hangar w Pyrzowicach, 2025-03-07).