Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

VBCI w konfiguracji dla Grecji

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Imprezy branżowe, 09 maja 2025

Wystawa DEFEA w tym roku stała się okazją do wzmożonej walki o zainteresowanie greckiego resortu obrony poszukującego dostawcy w kwestii zakupu bwp dla wojsk lądowych. KNDS France oficjalnie zaprezentowało VBCI Philoctète Mk II (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie), ulepszoną wersję kołowego bwp, opracowaną przy udziale greckich partnerów przemysłowych.

Uzbrojeniem podstawowym VBCI Philoctète jest armata automatyczna CTA kal. 40 mm na amunicję teleskopową / Zdjęcie: KNDS France

Philoctète Mk II to ulepszona wersja VBCI Mk I, opracowana w odpowiedzi na szczególne wymagania Greków. Zamontowana na niej została zdalnie sterowana wieża T40 uzbrojona w armatę CTA kal. 40 mm, charakteryzującą się amunicją teleskopową, maksymalnym skutecznym zasięgiem 2500 m i szybkostrzelnością do 200 strz./min. Dodatkowym uzbrojeniem w wieży są 2 wyrzutnie ppk Akeron MP i zsmu Kongsberg Protector z km kal. 7,62 mm lub 12,7 mm.

Pojazd z poprawioną ochroną balistyczną do poziomu 5. według STANAG 4569 napędzany jest silnikiem o mocy 600 KM. Mieści załogę składającą się z trzech osób i może przewozić ośmiu lub dziewięciu żołnierzy piechoty, w zależności od konfiguracji. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1,2 m bez przygotowania. Całkowita masa bojowa wynosi około 31–32 tys. kg, a ładowność – 13 tys. kg.

KNDS France podpisało 26 marca 2025 strategiczne porozumienie z grecką grupą przemysłową Metlen Energy & Metals, która ma pomóc w lokalnej produkcji tego wozu. Metlen będzie odpowiedzialny za produkcję spawanych konstrukcji podwozia z wykorzystaniem pancerza aluminiowego i przeprowadzanie ostatecznej integracji kluczowych komponentów. Produkcja ma się odbywać w Wolos w Tesalii, gdzie Metlen buduje nowy zakład, który powinien gotowy do użytku w 2026.

Metlen jest już zaangażowany w produkcję czołgu Leopard 2 dzięki współpracy z KNDS Deutschland i od prawie trzech dekad zajmuje się produkcją eksportową na potrzeby obronności. Ta umowa jest pierwszym przypadkiem, w którym KNDS France zawarło partnerstwo produkcyjne na taką skalę w zakresie pojazdów opancerzonych 8×8. Według KNDS współpraca przemysłowa spełni politykę offsetową Grecji, która wymaga, aby co najmniej 25% kontraktów obronnych było realizowanych lokalnie, potencjalnie osiągając 30%.

Zamówienie z Grecji byłoby pierwszym eksportem wozów rodziny VBCI. Wcześniej nie powiodła się sprzedaż 490 wozów do Kataru Obecna oferta pozycjonuje Grecję jako klienta i regionalne centrum produkcyjne. Według dyrektora generalnego firmy Nicolasa Chamussy'ego plan przemysłowy pozwala na przestrzeganie greckich wymogów offsetowych i wspiera regionalne tworzenie miejsc i oraz zdolności produkcyjne w sektorze obronnym.

VBCI Philoctète jest proponowany w wielu wariantach, w tym ambulans, pojazd inżynieryjny, stanowisko dowodzenia i moździerz samobieżny (Thales 2R2M 120 mm). Był już oceniany podczas pokazów ogniowych na poligonie w Canjuers w kwietniu 2023 oraz wspólnych francusko-greckich ćwiczeń Olympic Cooperation 23 i Olympic Cooperation 24, gdzie działał obok greckich czołgów Leopard 2 HEL.

Propozycja KNDS jest poddawana przeglądowi politycznemu, a ostateczną decyzję ma podjąć grecki premier Kyriakos Mitsotakis. Szacunkowy koszt pojazdu wynosi około 10 mln EUR za sztukę. Alternatywne propozycje obejmują pozyskanie 300 nadwyżkowych bwp M2A2 Bradley z USA, modernizację transporterów opancerzonych M113 lub też zakup bwp Lynx KF 41 z Niemiec.

Obecnie Paryż jest gotowy sprzedaż 280 nowych pojazdów w wersji Mk II i 88 odnowionych wozów VBCI Mk I wycofanych z francuskich wojsk lądowych, ale zmodernizowanych przed planowaną dostawą. Program Philoctète jest częścią szerszych ram francusko-greckiej współpracy obronnej i jest zgodny z inicjatywą Unii Europejskiej ReArm Europe, która wspiera lokalną produkcję obronną w państwach członkowskich (VBCI Philoctète proponowany Grecji, 2023-05-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.