Jak podał Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia, 15 kwietnia 2025 odbył się udany start jednostopniowej wersji rakiety opracowanej w ramach współpracy konsorcjum Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 (lider), WITU i Zakładu Produkcji Specjalnej GAMRAT. Prace prowadzone są w ramach projektu Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych dofinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach umowy nr POIR.01.01.01-00-0834/19.
Start miał miejsce na Centralnym Poligonie Siły Powietrznych w Ustce, gdzie rakieta pomyślnie osiągnęła zakładane parametry lotu, potwierdzając skuteczność zastosowanych krajowych technologii i rosnący potencjał projektowo-produkcyjny zespołu.
Projekt rakiety to owoc ścisłej współpracy partnerów konsorcjum, którzy połączyli swoje doświadczenie, wiedzę i zasoby w celu opracowania zalążka polskiej rakiety nośnej. Rakieta o średnicy 300 mm przenosiła ekwiwalent 40 kg ładunku użytecznego przy wadze 280 kg brutto. Osiągnęła prędkość ponad 620 m/s. Kluczowe cele misji, w tym weryfikacja działania układów pokładowych nawigacji i sterowania, pracy silnika w warunkach lotu, układu terminacji lotu, systemów telemetrii i efektywność aerodynamiki, zostały w pełni zrealizowane.
Start stanowi ważny krok w dalszym rozwoju technologii rakietowych w Polsce i otwiera drogę do kolejnych testów oraz przyszłego rozwoju i implementacji technologii w sektorze kosmicznym i obronnym. Efekty prac będą zalążkiem do rozwoju polskiego systemu nośnego, pocisków przeciwlotniczych i rakiet taktycznych. Obecnie zespół analizuje dane zebrane podczas lotu, które posłużą do dalszej optymalizacji systemu i dłuższych lotów z wykorzystaniem kolejnych stopni rakiety.
Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia odpowiada za projekt koncepcyjny, obliczenia, wybór i konsultacje implementacji technologii u partnerów, produkcję napędów, logikę układów, sterowanie i badania. Natomiast konsorcjanci odpowiadają za technologię wykonania elementów strukturalnych, w tym z kompozytów i materiałów ablacyjnych i za produkcję paliwa rakietowego na utworzonej w ramach projektu linii do zalewania ładunków do 650 mm średnicy (Kolejna udana próba polskiego silnika rakietowego, 2024-06-15).