Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Produkcja samolotów SP-30 w Uzbekistanie

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Bezzałogowce, Transakcje, 31 maja 2025

Spółka Wolna strefa ekonomiczna (WSE) Navoi z Uzbekistanu przygotowuje produkcję lekkich samolotów SP-30 zaprojektowanych przez rosyjskie Pierwoje opytno-konstruktorskoje biuro (POKB, Pierwsze biuro doświadczalno-konstrukcyjne) z Taganrogu. Samolot SP-30 (Pierwszy SP-30 dla Aero Region Training, 2024-04-23) został zaprezentowany podczas wystawy obronnej MSITF-2025, która odbywa się od 29 maja do 1 czerwca w kompleksie Victory Park w Taszkiencie. Zapowiedziano, że seryjne SP-30 będą kosztowały ponad 120 tysięcy dolarów. Mają być oferowane nie tylko na rynku lokalnym, ale także na Bliskim Wschodzie oraz w Azji Centralnej i Południowej.

Zdjęcie: Pierwoje OKB

WSE Navoi i POKB zawarły umowę dotyczącą produkcji SP-30 w Uzbekistanie 30 kwietnia 2025. Zgodnie z nią linia montażowa samolotów będzie zlokalizowana w mieście Navoi w nowym kompleksie o powierzchni 6000 m². Znajdzie się w nim miejsce dla biura konstrukcyjnego i rozwojowego, które ma projektować także samoloty bezzałogowe.

Program uruchomienia produkcji SP-30 zaplanowano na 3 lata. Ma kosztować równowartość 30 mln USD. Pierwszy samolot ma powstać w Uzbekistanie już w październiku 2025. Po 3 latach produkcja ma wynosić 100 SP-30 rocznie.

SP-30 to lekki, dwumiejscowy całkowicie metalowy samolot ultralekki o maksymalnej masie startowej 495 kg i masie użytecznej 250 kg. Jego maksymalna prędkość wynosi ok. 150 km/h, a prędkość przelotowa 120 km/h, zaś prędkość przeciągnięcia 58 km/h. W podstawowej wersji samolot może latać tylko w ciągu dnia w dobrych warunkach pogodowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.