Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Antonow w przetargu na KC-X

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 lipca 2010

Niespodziewanie swój udział w przetargu na nowy latający zbiornikowiec dla USAF zgłosił ukraiński Antonow. Swój samolot chce zaoferować wspólnie z US Aerospace Inc.

W przetargu na KC-X oferty należy złożyć do 9 lipca. Niespodziewanie 1 lipca swój akces zgłosiła US Aerospace, oferująca wspólnie z ANTK im. Antonowa jeden z odpowiednio przebudowanych samolotów transportowych tego producenta. W grę wchodzą aż trzy konstrukcje: An-124-KC, An-122-KC i An-112-KC. Ten ostatni to zupełnie nowy projekt i - jeśli zostanie ostatecznie zgłoszony - będzie jedyną całkowicie nową konstrukcją w przetargu. Powstaje na bazie transportowego An-12, jednak nie ma napędu turbośmigłowego, a odrzutowy. Z kolei An-112 to dwusilnikowa wersja An-124.

W przekazanym USAF formalnym zgłoszeniu określono, że samoloty miałyby być budowane w Ukrainie, a montowane i doposażane w USA. Na dokumencie widnieją podpisy Charlesa S. Arnolda z US Aerospace i nieujawnionego, wysokiej rangi przedstawiciela ANTK im. Antonowa. Oferenci są przekonani, że ich produkt będzie znacznie tańszy niż konkurencyjne Boeing KC-767 NewGen Tanker i EADS North America KC-45.

W marcu pojawiła się informacja, że w przetargu na KC-X weźmie udział rosyjska OAK (Rosjanie w amerykańskim przetargu?). Miała ona zaoferować zmodyfikowany samolot transportowy Ił-96. Partnerem rosyjskiej korporacji miała być World Aviation Maintenance Company. Jednak ostatecznie okazało się, że to inicjatywa jednej z amerykańskich kancelarii prawnych, która nie znalazła potwierdzenia w OAK.

Pierwotny przetarg na KC-X Tanker Modernization Program, który wygrał europejski KC-30 został po protestach Boeinga anulowany. Nowe wymagania na KC-X pojawiły się w lutym 2010 (Nowy przetarg na tankowce). Cały czas trwają skomplikowane rozgrywki między dwoma najpoważniejszymi konkurentami: Boeingiem i EADS (Boeing rozważa rezygnację z KC-X). Gra idzie zamówienie na 179 samolotów wartych 35 mld USD.

US Aerospace (dawniej New Century Companies Inc.) ma biura i zakłady produkcyjne w Santa Fe Springs i Rancho Cucamonga w Kalifornii. Kompania dostarcza komponenty lotnicze Pentagonowi, US Air Force, Lockheed Martinowi, Boeingowi, L-3 Communications, General Electric i innym finalnym producentom. W maju pojawiły się informacje o problemach finansowych US Aerospace. W 2009 spółka zanotowała stratę netto w wysokości 14 mln USD. Do maja 2010 przyniosła stratę na poziomie 28 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.