Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lockheed Martin bez certyfikatu

Przemysł zbrojeniowy, 12 października 2010

Pentagon uznał metody szacowania kosztów i terminów dostaw Lockheed Martina za wadliwe. Może to mieć poważne konsekwencje dla przyszłych kontraktów koncernu.

Jedną z pierwszych ofiar metod szacowania kosztów był program budowy bombowca pokładowego McDonnell Douglas A-12 Avenger II, skasowany w 1991. W następnej dekadzie, na fali cięć budżetowych i rezygnacji z rozwoju ciężkich systemów, przewidzianych do walki z ZSRS, zlikwidowano m.in. program rozwoju przedstawionej na zdjęciu samobieżnej haubicy Crusader, wykorzystując do podjęcia decyzji także EVMS / Zdjęcie: US Army

Nowoczesne metody szacowania kosztów (Earned Value Management System), wprowadzono w USA w latach 1960. Pierwszym resortem, który wymagał zastosowania systemu, mogącego na bieżąco - w czasie realizowania programu - określić zgodność realizacji budżetu i terminarza przedsięwzięcia z założeniami umowy, był departament obrony.

Powodem wprowadzenia EVMS było stałe przekraczanie kosztów i terminów programów zbrojeniowych (zobacz również: ARH-70 do likwidacji?). Systemy nadzoru finansowego stosował zarówno Pentagon, jak i dostawcy. Z różnym skutkiem. W okresie intensywnych zbrojeń, otrzymanie żądanego uzbrojenia było ważniejsze od ceny i opóźnień dostaw. EVMS nabiera jednak znaczenia w okresie cięć budżetowych. Tak jak obecnie.

Lockheed Martin jest dostawcą samolotów F-35 oraz F-16. Oba te programy kosztowały i będą kosztować amerykańskich podatników zdecydowanie więcej, niż zapisano w umowach wstępnych. W przypadku Lightninga II, szacunkowa wartość całego programu (zakup prawie 2,5 tys. samolotów) osiągnęła obecnie 382 mld USD i przekroczyła pierwotny preliminarz o 80%.

Według przedstawicieli Pentagonu, wpływ na taki stan rzeczy ma sam system szacowania kosztów, stosowany przez Lockheed Martina. Już w listopadzie 2007 kontrola resortu obrony ujawniła, że na 32 czynniki, uwzględniane w szacunkach, aż 19 okazało się wadliwymi i nieskutecznymi. Fakt ten został ujawniony rok później.

Ostatecznie system koncernu stracił certyfikat Pentagonu w ubiegłym tygodniu. Dla przedstawicieli Lockheed Martina decyzja była ogromnym zaskoczeniem. Joe Stout rzecznik prasowy przedsiębiorstwa poinformował, że podjęto natychmiast kroki, w celu modernizacji systemu. Nie wiadomo jednak, kiedy prace te przyniosą efekty. Tymczasem odrzucenie EVMS może doprowadzić teoretycznie nawet do zamrożenia największych kontraktów oraz problemów z uzyskaniem nowych zamówień.

Niezależni obserwatorzy oceniają unieważnienie certyfikatu Lockheed Martina, jako wyraz desperacji Pentagonu, w obliczu bezkarności producentów, realizujących kluczowe programy zbrojeniowe, które w praktyce nie mogą być zlikwidowane. Jeden z zachowujących anonimowość pracowników resortu użył nawet stwierdzenia, że jest to policzek, wymierzony w producenta samolotów.

Odebranie certyfikatu ma być również sygnałem dla pozostałych dostawców, którzy mają równie nieskuteczne EVMS.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.