Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Udany oblot Rustoma 1

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 18 października 2010

W indyjskim Hosur oblatano przedprototyp indyjskiego bsl Rustom 1 TD. Poprzedni oblot, w listopadzie 2009 zakończył się rozbiciem demonstratora bezpilotowca.

Oblot przeprowadzono 16 października ok. 16:30 czasu lokalnego na lotnisku Taneja Aerospace w Hosur. Lot odbywał się dobrych warunkach atmosferycznych i trwał 27 minut (według innych źródeł - 12 min.). Bsl Rustom 1 TD osiągnął wysokość 1 km i wylądował bez problemów. Lot nadzorował płk por. V.S. Thappa z armii indyjskiej, doświadczony kontroler lotów bezpilotowców. Wspierało go 60 specjalistów z przedsiębiorstw, które opracowały bsl. System kontroli lotu Rustom 1 wykorzystuje GPS.

Prototyp demonstratora technologii Rustom 1 TD opracowała Aeronautical Development Establishment (ADE) z Bangalore, część DRDO (Defence Research Development Organisation). Masa własna bsl wynosi ok. 700 kg. Rozpiętość przekracza 3 m.

Rustom 1 to bezpilotowiec wywodzący się z bsl NAL LRCA (Light Canard Research Aircraft) zaprojektowanego przez zespół prof. Rustoma B. Damania (zmarł w 2001), zbudowany w układzie pierwotnie opracowanym przez Burta Rutana (Vari Eze), latający na średnim pułapie - 7-8 km przez 12-15 h z ładunkiem o masie 75 kg. Według twórców, może być wykorzystany nie tylko do rozpoznania, ale także do realizowania zadań bojowych. System transmisji danych Rustom 1 został opracowany przez inne laboratorium DRDO - Defence Electronics Applications Laboratory (DEAL) z Dehra Dun. Sam płatowiec zbudowała prywatna wytwórnia Zephyr Aerospace z Coimbatore.

Przedstawiciele DRDO ujawnili, że ADE pracuje równocześnie nad dwoma innymi bezpilotowcami - Lakshya i Nishant. Lakshya to cel powietrzny, który pod kontrolą stacji naziemnej może służyć do treningu strzelań systemów przeciwlotniczych. Nishant to rozpoznawczy bsl specjalizowany do rozpoznania elektronicznego nad terytorium przeciwnika.

Pierwszy lot Rustom 1 TD zakończył się niepowodzeniem 15 listopada 2009 (Indyjski bsl rozbił się w pierwszym locie, 2009-11-18). Bsl rozbił się wkrótce po starcie. Z powodu problemów z systemem sterowania kontroler wyłączył zdalnie silnik, co spowodowało przerwanie lotu już w 20 sekundzie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.