Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejna awaria Embraera

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 22 grudnia 2010

Jeden z dzierżawionych bez przetargu przez MON od PLL LOT samolotów Embraer 175 uległ kolejnej awarii. Tym razem startując z pozostającym ministrem Bogdanem Klichem.

Embraer 175 (zdjęcie: wiadomości24.pl), którym pozostający ministrem obrony narodowej Bogdan Klich miał polecieć z propagandową wizytą do Afganistanu (to element ofensywy promocyjnej resortu i samego Klicha w odpowiedzi na opisującą zaniedbania MON w Afganistanie publikację tygodnika Time) zawrócił po 15 minutach na lotnisko Warszawa Okęcie. Okazało się bowiem, że z powodu awarii instalacji hydraulicznej w samolocie nie schowało się podwozie. Pilotowi udało się szczęśliwie wylądować, ale delegacja MON musiała czekać na drugi z dzierżawionych od PLL LOT Embraerów (Embraery bez przetargu, 2010-06-09). Opóźnienie wyniosło 2 godziny.

Samoloty Embraer 175 dzierżawione przez MON od PLL LOT - bez przetargu, z narażeniem budżetu państwa na ogromne straty (Embraery w prokuraturze, 2010-06-27) - nie nadają się do przewozu VIP z powodu niedostosowanego do tego wyposażenia, a przede wszystkim bardzo krótkiego zasięgu. Jako samoloty cywilne nie mogą też latać nad obszarami objętymi konfliktami itd. Loty do Afganistanu odbywają się więc z kilkoma kosztownymi (opłaty lotniskowe, dodatkowe zużycie paliwa) i czasochłonnymi międzylądowaniami, a ostatni etap podróży musi być realizowany innymi, często przypadkowymi środkami transportu.

Krótki zasięg dzierżawionych Embraerów powoduje, że ważni polscy politycy na dalsze wyprawy muszą się wybierać innymi samolotami, co generuje kolejne ogromne koszty. W podróż do krajów Azji premier Donald Tusk poleciał wyczarterowanym za ponad 1,5 mln zł Airbusem francuskiej spółki Blue. Z kolei prezydent Bronisław Komorowski do USA udał się samolotem rejsowym...

Leasingowane przez PLL LOT Embraery są bardzo awaryjne (Seria awarii Embraerów, 2010-07-22). Samoloty czarterowane bez przetargu przez MON odbywają wielogodzinne przeglądy, a w niektórych miesiącach prawie w ogóle nie latają. Przed dzisiejszym lotem Embraer nie odbył oblotu technicznego.

Lobbyści Embraera na przestrzeni kilkunastu lat zablokowali kilka przetargów na samoloty do przewozu VIP. Z kolejnego, przygotowanego już przetargu zrezygnował sam Bogdan Klich. Pod pretekstem tragicznej katastrofy pod Smoleńskiej, za którą resort w znacznej mierze ponosi odpowiedzialność, MON podpisało bez przetargu umowę czarterową na 2 Embraery 175. Wcześniej EuroLOT kupił te niepotrzebne mu samoloty za pieniądze otrzymane - w postaci dokapitalizowania spółki - od Ministerstwa Skarbu Państwa. MON transferuje więc pieniądze podatników za samoloty już wcześniej przez nich opłacone...


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.