Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wodowanie Canberry

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 21 lutego 2011

W hiszpańskiej stoczni Navantia zwodowano pierwszy z dwóch zamówionych okrętów desantowych, HMAS Canberra. Będzie to największa jednostka australijskiej marynarki wojennej.

Canberra to okręt o długości niemal 231 m i wyporności standardowej 27851 t. Jednostka będzie mogła przewieźć ok. tysiąca żołnierzy i 150 pojazdów, w tym czołgi i działa samobieżne, na odległość do 17 tys. km. W przypadku działania jako śmigłowcowiec, możliwym będzie operowanie z jego pokładu od 16 do 24 śmigłowców / Zdjęcie: MO Australii

Uroczystość odbyła się 17 lutego, z udziałem dowódcy australijskiej marynarki wojennej, wiceadm. Russa Crane`a, przedstawicieli władz politycznych obu krajów, a także reprezentantów BAE Systems Australia.

Przedsiębiorstwo to jest bowiem głównym wykonawcą zlecenia australijskiego resortu obrony, wartego 3,1 mld AUD (ok. 3 mld USD). Co prawda umowę o budowie dwóch okrętów desantowych podpisała w październiku 2007 spółka Tenix Defence (zobacz: Australia podpisała kontrakt na dostawy okrętów amfibijnych), jednak rok później została ona wykupiona przez miejscowy oddział brytyjskiego koncernu.

Wymaganiem rządu było bowiem, by przynajmniej część prac zostało wykonanych w Australii. Szacuje się, że do szósty dolar z wartości całego kontraktu trafi ostatecznie do różnych przedsiębiorstw tego kraju. Pozostałe przekazane zostaną Navantii oraz dostawcom systemów pokładowych i uzbrojenia.

Wodowanie dotyczyło w zasadzie kadłuba nowej jednostki. Prace wykończeniowe potrwają w Hiszpanii jeszcze przez kilka miesięcy. Później Canberra zostanie przetransportowana - na pokładzie największego na świecie samozatapialnego doku Blue Martin - do australijskiej stoczni BAE Systems w Williamstown. Tam zostanie dokończona budowa okrętu oraz integracja systemów pokładowych, w tym uzbrojenia.

HMAS Canberra powinien zostać przekazany użytkownikowi w 2014. Planuje się, że rok później dołączy do niego drugi okręt, HMAS Adelaide. Zastąpią one parę okrętów desantowych typu Kimbalao wyporności 8500 t, mających za sobą już 40 lat służby, najpierw w US Navy, a od połowy lat 1990. - w Royal Australian Navy. Wraz z wejściem do służby nowych desantowców, wycofany zostanie również HMAS Tobruk, 30-letnia obecnie jednostka o wyporności 5800 t, przeznaczona do przewozu 300 żołnierzy oraz 18 czołgów i 40 transporterów opancerzonych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.