Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chińczycy kupili Cirrusa

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 01 marca 2011

Chińska korporacja CAIGA kupiła największego światowego producenta samolotów z napędem tłokowym - Cirrus Industries. Transakcja musi być jeszcze zaakceptowana przez administracje USA i ChRL.

China Aviation Industry General Aircraft Co (CAIGA) z Zhuhai, należąca do państwowej Aviation Industry Corporation (AVIC), uzyskała wczoraj zgodę Cirrus Aircraft na przejęcie spółki Cirrus Industries z Duluth w Minnesocie. Amerykański producent to największa światowa wytwórnia w branży samolotów z napędem tłokowym. Sprzedał ich w ub.r. więcej niż inne wytwórnie. Jak wynika ze statystyk General Aviation Manufacturers Association (GAMA), było ich 264. W ciągu ostatniej dekady Cirrus sprzedał blisko 5 tysięcy samolotów, w tym najpopularniejsze samoloty 4-miejscowe - SR22.

Obecnym głównym właścicielem Cirrus Industries jest bank inwestycyjny z Bahrajnu - Arcapita Inc., którego amerykańska siedziba znajduje się w Atlancie. Do tej pory najbardziej znany był on jako właściciel takich spółek jak Church's Chicken i Caribou Coffee Co. Założoną w 1984 przez braci Alana (Klapmeier wraca do gry, 2010-10-13) i Dale'a (obecnego prezesa) Klapmeierów wytwórnię lotniczą arabski bank kupił w 2001. Nikt z zainteresowanych nie podał wartości nowej transakcji. Warto przypomnieć, że w sierpniu ub.r. Cirrus utworzył ośrodek serwisowy w Zhuhai (patrz zdjęcie).

Cirrus zatrudnia ok. 500 pracowników w wytwórni w Grand Forks w Dakocie Północnej i montowni w Duluth. Według umowy, jego marka i produkty mają być zachowane. Jak zapewnia Meng Xiangkai, prezes CAIGA, nie będzie też zwolnień. CAIGA planuje bowiem pozostanie liderem na rynku samolotów z napędem tłokowym i szybki rozwój. Ma temu służyć także kupno za 186 mln USD producenta silników Teledyne Continental Motors (Chińczycy kupią Teledyne Continental!, 2010-12-14) i przejęcie majątku Epic Air. CAIGA szuka jednak też innych nabytków i kierunków rozwoju. Chce bowiem przejąć także Emiwest Aerospace z Teksasu - producenta lekkich odrzutowców SJ30. Dzięki nowemu inwestorowi ma także ruszyć z miejsca program budowy własnego lekkiego odrzutowca (Vision SF50 jet) Cirrusa.

Zakup Cirrus Aerospace przez CAIGA musi być jeszcze zatwierdzony przez Committee on Foreign Investment in the US (CFIUS) i Departament Sprawiedliwości, zgodnie z prawem antymonopolowym Hart-Scott-Rodino. Zgodę musi wyrazić też administracja chinska. Powinno to nastąpić do połowy br.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.