Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

SpaceShipTwo dla naukowców

Astronautyka, 01 marca 2011

Virgin Galactic przyjęła przedpłatę na lot na pokładzie suborbitalnego SpaceShipTwo dwóch pracowników Southwest Research Institute, co jest wstępem do rozpoczęcia doświadczeń naukowych.

Zestaw spółki Virgin Galactic w czasie jednego z lotów testowych. Pierwsze suborbitalne loty komercyjne planowane są na 2012. Nie wiadomo jednak, czy termin ten zostanie dotrzymany / Zdjęcie: Virgin Galactic

Southwest Research Institute (SwRI), jest prywatną placówką naukowo-badawczą, działającą na zasadzie non-profit, na rzecz klientów przemysłowych i rządu USA. Zatrudniając dwa lata temu 3220 osób, osiągnęła obrót 564 mln USD.

28 lutego Vigrin Galactic, oferująca loty suborbitalne na pokładzie mini-promu SpaceShipTwo, nazwanego marketingowo VSS Enterpise (zobacz: Ślizgowy lot VSS Enterprise), przyjęła przedpłatę na lot dla dwóch pracowników naukowych SwRI. Wykonają oni w czasie kilkuminutowego lotu w stanie nieważkości proste doświadczenia, z zakresu biologii, badania pogody i astronomii. Cena jednego biletu to ok. 200 tys. USD, gdy zaliczka wynosi 136 tys. USD...

Lot ma być wstępem do realizowanego z większym rozmachem programu badawczego. SwRI podpisała opcję do umowy, zakładającą wykupienie 6 miejsc, a więc całego mini-promu, o wartości 1,6 mln USD. Pozwoli to na przeprowadzenie bardziej zaawansowanych testów. Te z kolei pozwolą na zebranie doświadczeń, niezbędnych do oferowania współpracy innym placówkom naukowym, które wyrażą chęć realizowania badań w warunkach mikrociążenia.

Do tej pory możliwości takie oferują jedynie szalenie drogie misje orbitalne, albo będące jedynie namiastką prawdziwej nieważkości, loty samolotami, które wykonują na dużych wysokościach górkę. Pozwala to na kilkunastosekundowe swobodne opadanie bez wpływu pędu powietrza, nie ma to jednak nic wspólnego ze stanem, w którym siła odśrodkowa równoważy siłę przyciągania ziemskiego.

Lot suborbitalny na pokładzie VSS Enterprise pozwoli również na znalezienie się poza strefą atmosfery ziemskiej i przekroczenie ogólnie przyjętej granicy kosmosu, która znajduje się na wysokości 100 km nad powierzchnią Ziemi.

Z punktu widzenia Virgin Galactic, podpisana w niedzielę umowa pozwala wykroczyć poza zwykłą turystykę kosmiczną i rozszerzyć, zgodnie z początkowymi założeniami, ofertę zbudowaną wokół suborbitalnego statku. Przedstawiciele spółki ujawnili jednocześnie, że po okresie zastoju w czasach kryzysu, ponownie wzrosło zainteresowanie lotami ponad atmosferę. Obecnie liczba przedpłat przekroczyła już 400, podczas gdy w lipcu ubiegłego roku wynosiła ona 330.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra