Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przerwane próby katapulty elektromagnetycznej

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 10 marca 2011

US Navy przerwała testy katapulty elektromagnetycznej, która ma być zainstalowana na lotniskowcu Gerald Ford. Problemy pojawiły się przy próbie rozpędzenia realnego samolotu, a nie ładunku zastępczego.

Po raz pierwszy próbę Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) z wykorzystaniem samolotu F/A-18E/F przeprowadzono 18 grudnia 2010. Test zrealizowano na stanowisku doświadczalnym w Lakehurst. W kolejnym teście, 3 dni później, stwierdzono niestabilną pracę liniowych silników indukcyjnych. Nie udało się utrzymać płynnej zmiany siły rozpędzającej samolot przy przejściu między kolejnymi silnikami.

Prawidłowo działający EMALS powinien rozpędzać na odcinku 91 m samolot o masie 45 tys. kg do prędkości 240 km/h. System wytwarza ok. 30% więcej energii niż katapulta parowa, która wymaga aż 750 kg pary dla każdego startu. EMALS szybciej odtwarza gotowość do działania. Kolejne samoloty powinny startować co 45 s, znacznie częściej niż z wykorzystaniem katapulty parowej.

Według informacji Sean Stackley'a z US Navy dla podkomisji Seapower and Projection Forces of House Armed Services Committee, po wystąpieniu problemu, marynarka zażądała jego usunięcia. Prawdopodobnie powinna wystarczyć zmiana oprogramowania. Tak przynajmniej sądzą specjaliści General Atomics, który jest realizatorem programu budowy EMALS. Poprawianie działania urządzenia ma potrwać do końca marca.

EMALS ma zostać zainstalowany na lotniskowcu nowej generacji CVN-78 USS Gerald R. Ford, budowanym przez Northrop Grumman Newport News (Rosną koszty nowego lotniskowca US Navy, 2007-09-26). Według wczorajszej informacji adm. Gary Rougheada - szefa operacji morskich US Navy, zaawansowanie budowy okrętu wynosi ok. 20%. Zgodnie z planem, lotniskowiec powinien być zwodowany we wrześniu 2015, a oddany odbiorcy 3 lata później. Jak dotąd, prace nad katapultą elektromagnetyczną, która jest kluczowym systemem okrętu, były wielokrotnie opóźniane.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.