Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

5,3 mld USD dotacji dla Boeinga

Lotnictwo cywilne, 01 kwietnia 2011

Światowa Organizacja Handlu stwierdziła, że w myśl prawa międzynarodowego Boeing skorzystał w sposób nieuprawniony z 5,3 mld USD wsparcia rządu USA.

W wieloletnim sporze o subwencje, obie strony mówią o zwycięstwie. Prawda jest jednak taka, że zarówno Boeing, jak i Airbus otrzymały po kilka mld USD wsparcia. Amerykanie skorzystali z pomocy państwa przy rozwoju B787 (na zdjęciu), Europejczycy głównie przy A380. Obaj producenci przegrali więc w sprawach, skierowanych do WTO... / Zdjęcie: Boeing

Wczoraj WTO opublikowała 900-stronicowy raport, zawierający wnioski z długotrwałego rozpatrywania oskarżeń UE przeciwko USA, odnośnie wspierania finansowego Boeinga.

Decyzja organizacji zapadła już kilka miesięcy temu (zobacz: WTO o subsydiach dla Boeinga), jednak dopiero teraz opublikowano finalny dokument. Zwłoka była niezbędna do przetłumaczenia go na wiodące języki państw członkowskich. Raport potwierdził i jedynie uszczegółowił informacje, podane wcześniej przez zainteresowane strony.

Pomoc władz USA dla Boeinga przejawiła się w bezpłatnym przekazywaniu wyników prac badawczych NASA, za które płacił Pentagon. Ich wartość specjaliści WTO oszacowali na 2,6 mld USD. Zostały one wykorzystane przy projektowaniu Boeinga 787 Dreamlinera.

Dodatkowo koncern skorzystał z abolicji podatkowych, wprowadzanych okresowo przez władze stanów Waszyngton, Kansas i Illinois, jak również rząd federalny. Ich wartość oszacowano na 2,7 mld USD.

Zarząd Boeinga wydał w związku z tym oświadczenie, podkreślające zwycięstwo, przez odrzucenie 80% oskarżeń UE. Jednocześnie powtórzył zarzuty wobec Airbusa, opiewające na ponad 20 mld USD. Tyle, że WTO już zakończyła postępowanie odnośnie europejskiego koncernu, udowadniając przyjęcie 4 mld USD pożyczek...

Airbus odwołuje się właśnie od tego wyroku. Możliwym jest, że identycznie postąpi Boeing, co znacznie wydłuży całe postępowanie. Oczywiście, nawet po uprawomocnieniu się wyroków, oba koncerny nie muszą zwracać wskazanych sum. Decyzje WTO mogą jedynie stanowić podstawę dla krajów UE i USA do wprowadzenia sankcji wobec producentów strony przeciwnej. To jednak oznaczałoby otwartą wojnę handlową między Europą a Ameryką.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.