Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

5,3 mld USD dotacji dla Boeinga

Lotnictwo cywilne, 01 kwietnia 2011

Światowa Organizacja Handlu stwierdziła, że w myśl prawa międzynarodowego Boeing skorzystał w sposób nieuprawniony z 5,3 mld USD wsparcia rządu USA.

W wieloletnim sporze o subwencje, obie strony mówią o zwycięstwie. Prawda jest jednak taka, że zarówno Boeing, jak i Airbus otrzymały po kilka mld USD wsparcia. Amerykanie skorzystali z pomocy państwa przy rozwoju B787 (na zdjęciu), Europejczycy głównie przy A380. Obaj producenci przegrali więc w sprawach, skierowanych do WTO... / Zdjęcie: Boeing

Wczoraj WTO opublikowała 900-stronicowy raport, zawierający wnioski z długotrwałego rozpatrywania oskarżeń UE przeciwko USA, odnośnie wspierania finansowego Boeinga.

Decyzja organizacji zapadła już kilka miesięcy temu (zobacz: WTO o subsydiach dla Boeinga), jednak dopiero teraz opublikowano finalny dokument. Zwłoka była niezbędna do przetłumaczenia go na wiodące języki państw członkowskich. Raport potwierdził i jedynie uszczegółowił informacje, podane wcześniej przez zainteresowane strony.

Pomoc władz USA dla Boeinga przejawiła się w bezpłatnym przekazywaniu wyników prac badawczych NASA, za które płacił Pentagon. Ich wartość specjaliści WTO oszacowali na 2,6 mld USD. Zostały one wykorzystane przy projektowaniu Boeinga 787 Dreamlinera.

Dodatkowo koncern skorzystał z abolicji podatkowych, wprowadzanych okresowo przez władze stanów Waszyngton, Kansas i Illinois, jak również rząd federalny. Ich wartość oszacowano na 2,7 mld USD.

Zarząd Boeinga wydał w związku z tym oświadczenie, podkreślające zwycięstwo, przez odrzucenie 80% oskarżeń UE. Jednocześnie powtórzył zarzuty wobec Airbusa, opiewające na ponad 20 mld USD. Tyle, że WTO już zakończyła postępowanie odnośnie europejskiego koncernu, udowadniając przyjęcie 4 mld USD pożyczek...

Airbus odwołuje się właśnie od tego wyroku. Możliwym jest, że identycznie postąpi Boeing, co znacznie wydłuży całe postępowanie. Oczywiście, nawet po uprawomocnieniu się wyroków, oba koncerny nie muszą zwracać wskazanych sum. Decyzje WTO mogą jedynie stanowić podstawę dla krajów UE i USA do wprowadzenia sankcji wobec producentów strony przeciwnej. To jednak oznaczałoby otwartą wojnę handlową między Europą a Ameryką.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.