Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dostawy holenderskich F-16 do Chile

Lotnictwo wojskowe, 06 kwietnia 2011

Trzy dni temu do Chile wysłano drugą partię sześciu myśliwców wielozadaniowych F-16AM/BM MLU, z zapasów holenderskich wojsk lotniczych. Ostatnia zostanie przekazana we wrześniu.

F-16, już w malowaniu chilijskich wojsk lotniczych, na lotnisku bazy Volkel / Zdjęcie: MO Holandii

W 2002 Chile kupiło w USA 10 nowych F-16C/D Block 50, decydując jednocześnie, że ten typ samolotu zastąpi starzejące się F-5E/F i Mirage 50. Ze względu na ograniczenia budżetowe, wybrano jednak używane maszyny.

W 2006 podpisano pierwszą umowę z Holandią, dotyczącą zakupu 18 F-16AM/BM MLU. Dwa lata później rozpoczęły się rozmowy, dotyczące zakupu kolejnej partii tych maszyn. Ostatecznie w 2009 zdecydowano się kupić kolejne 18 egz., prawdopodobnie za ok. 100 mln Euro (zobacz: Holenderskie F-16 w Chile w 2010).

Przed przekazaniem odbiorcy, szesnastki przechodzą remont. Z tego powodu wykonanie transakcji nieco się przedłuża. Pierwsza szóstka została wysłana odbiorcy w ubiegłym roku. Druga - 3 kwietnia. Ostatnia zostanie przekazana we wrześniu bieżącego roku, kończąc proces przezbrajania Fuerza Aérea de Chile.

Wraz z drugą transzą F-16, do Chile odleciał Ił-76 z zapasem części zamiennych.

Zakłady Fokkera wyprodukowały dla holenderskich wojsk lotniczych 213 licencyjnych samolotów. Ze względu na zmniejszanie liczebności tej formacji po zakończeniu Zimnej Wojny, Holendrzy zdecydowali się na sprzedaż dużej części maszyn. Oprócz transakcji z Chile, 9 trafiło do Jordanii (zobacz: Kolejne holenderskie F-16 w Jordanii). Kolejne 45 zostało zakonserwowanych. Do wykorzystania operacyjnego pozostawiono 87 samolotów, z których większość pozostaje jednak w stanie niezdolnym do lotu, z powodu wyeksploatowania i braku środków na remonty (zobacz: Fatalny stan holenderskich F-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra