Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Do 100 bombowców po 500 mln USD

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 kwietnia 2011

Według nieoficjalnych informacji, USAF otrzymają do stu bombowców nowej generacji, poczynając od połowy przyszłej dekady. Pod warunkiem, że będą kosztować nie więcej niż po pół miliarda dolarów.

O zatwierdzonych przez Sekretarza Stanu USA, Roberta Gatesa planach budowy floty poddźwiękowych bombowców nowej generacji (NGB, New Generation Bomber) informuje nieoficjalnie AW&ST. Według informatora tygodnika, rozwój nowych samolotów potrwa dłużej niż planowano w 2008. Wówczas zakładano, że wystarczy dekada (traktowano NGB jako samolot przejściowy przed wejściem do uzbrojenia Bomber 2037, który w 2037 miałby zastąpić bombowce B-52 i B-2). Teraz wiadomo, że NGB nie osiągną zdolności operacyjnej przed 2025. Na razie projekt jest głęboko utajniony i być może taki pozostanie.

Niedawno pojawiły się pierwsze informacje dotyczące wymagań wobec amerykańskiego bombowca nowej generacji (175 nowych bombowców?, 2011-02-13). Przy tej okazji kwestionowano wiarygodność koncernów zbrojeniowych USA. Ten akcent pojawia się i teraz. Gates chciałby samolotu nowego pod względem koncepcji - nie ma to być wariacja na temat obecnie eksploatowanego bombowca stealth B-2. USAF mogłyby otrzymać 80-100 NGB, jednak pod warunkiem utrzymania ceny jednostkowej poniżej pół miliarda dolarów. Pentagon nie chce zgodzić się na podwyższanie ceny w czasie realizacji programu, jak to jest obecnie z prawie każdym amerykańskim programem zbrojeniowym.

Kilka dni temu Sekretarz USAF Michael Donley poinformował, że zakupy nowych bombowców będą realizowane według uproszczonej procedury. Ma to przyspieszyć podejmowanie decyzji w stosunku do zwykłych programów finansowanych przez Pentagon, m.in. poprzez ominięcie niektórych etapów. O szczegółach tej koncepcji na razie jednak niewiele wiadomo.

Początek poważniejszych nakładów na program badawczo-rozwojowy jest planowany na przyszły rok. Do 2016 finansowanie rozwoju NGB miałoby być utrzymywane na poziomie miliarda dolarów rocznie. Dalsze finansowanie jest zależne od uzyskanych rezultatów.

Poza wymaganiem niewykrywalności i znacznego obniżenia kosztów eksploatacji w stosunku do obecnych bombowców, USAF oczekują modułowości konstrukcji i możliwości wykorzystania opracowanych technologii w innych konstrukcjach. Modułowość miałaby pozwolić na łatwe doposażanie NGB i wykorzystywanie go do różnych, wyspecjalizowanych celów. Warto w tym miejscu przypomnieć, że idea wykorzystywania wspólnych technologii przyświecała budowie myśliwca wielozadaniowego nowej generacji - JSF, czyli obecnego F-35. I niewiele z tego wyszło, bo cena Lightninga II stale rośnie.

USAF chciałyby stworzyć rodzinę systemów uderzeniowych dalekiego zasięgu. Poza NGB miałyby do niej wchodzić m.in. bezpilotowiec walki radioelektronicznej (AEA, Airborne Electronic Attack) i bezpilotowy samolot przenikania obrony powietrznej i rozpoznania (PISR, Penetration, Intelligence, Surveillane and Reconnaisance). Rolę bsl AEA mógłby w pierwszej fazie pełnić Lockheed Martin RQ-170 Sentinel (start-3823, 2009-12-09), który jest już eksploatowany przez USAF. Miałby on m.in. wspomagać działania myśliwców F-22 i F-35, atakując sieciowe systemy radiolokacyjne, które mają zwiększone możliwości wykrywania samolotów stealth. Wymagania wobec PISR są większe, a bsl o odpowiednio dużych możliwościach miałyby operować na rzecz wszystkich rodzajów wojsk i dysponować możliwością naprowadzania na cele nawet rakiet balistycznych czy pocisków samosterujących.

Dzięki istnieniu bezpilotowców AEA i PISR uproszczeniu mogłaby ulec konstrukcja NGB. Bombowiec mógłby być wyposażony w mniejszą liczbę sensorów czy systemów wre, dzięki możliwości skrytego korzystania z danych uzyskanych przez inne samoloty i ich wparcia elektronicznego. Z kolei współpracując z bezpilotowcami uderzeniowymi, mógłby przenosić mniejszą ilość uzbrojenia. Dzięki temu wszystkiemu byłby mniejszy i dysponował większym zasięgiem.

Zasięg ma być większy także dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa silników napędzających bombowiec. Pentagon planuje wykorzystanie w budowie NGB rozwiązań uzyskanych w programach rozwoju napędów - ADVENT (Adaptive Versatile Engine Technology) i HEETE (Highly Efficient Embedded Turbofan Engine). Dzięki nim zużycie paliwa miałoby spaść nawet o 35% w stosunku do obecnych napędów samolotów o niskiej wykrywalności.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.