Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne afery w Czechach

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 14 kwietnia 2011

W Czechach trwają śledztwa związane z zakupami pojazdów Iveco LMV i Tatra. Oba kontrakty zawarto w czasie, gdy ministrem obrony był Martin Bartak, który podpisywał także inne kwestionowane dziś umowy.

Pod koniec 2009 Czechy kupiły za 3,62 mld koron 90 lekkich samochodów patrolowych Iveco LMV z wieżami norweskiego Kongsberga (Czesi zamówili kolejne LMV, 2009-12-29). Dodatkowe wyposażenie, w tym systemy zakłócające kosztowały, według nieoficjalnych szacunków, dalszych 300 mln koron. W efekcie cena jednostkowa pojazdu wyniosła ponad 43 mln koron.

W transakcji pośredniczył Omnipol i Praga Export. Według obecnego ministra obrony Alexandra Vondry, ich prowizja przekroczyła 19%. Do Iveco trafiło ok. 3 mld koron. Kontrakt podpisał bez przetargu minister Martin Bartak, poprzedni Vondry.

Czesi próbowali pośredniczyć w zakupie LMV przez Słowację. W grę wchodziło 40 pojazdów. Tymczasem Słowacja kupiła LMV bez pośredników, według czeskich mediów po ok. 27 mln koron, czyli blisko 40% taniej niż Czesi (obie ceny z VAT). Kontrahentem były zakłady remontowe z Trencina. Słowackie LMV są uzbrojone w wieżyczki dostarczane przez czeski VOP 026 Sternberk i słowacką EVPU Nova Dubnica.

Pod koniec marca minister finansów Miroslav Kalousek przyjął dymisję wiceministra Martina Bartaka z ODS. Dymisja jest bezpośrednio związana z podejrzeniem o korupcję. Bartak przebywał na urlopie bezpłatnym od jesieni ub.r.

Martin Bartak miał domagać się łapówki od ambasadora USA w Pradze Williama J. Cabanissa, który po zakończeniu misji dyplomatycznej został szefem rady nadzorczej producenta ciężarówek Tatra. Za czasów Bartaka czeski resort obrony kupił Tarty za 2,7 mld koron. Także ta transakcja została zawarta na podstawie procedur uproszczonych.

Inna transakcja zawarta przez Martina Bartaka, obecnie kwestionowana, to zakup 4 samolotów transportowych CASA C-295M. Także w ich zakupie pośredniczył Omnipol, który uzyskał bardzo wysoką prowizję. Samoloty zostały zwrócone producentowi do naprawy w związku z niespełnianiem wymagań technicznych (Czesi zwracają C-295M producentowi, 2011-04-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.