Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsze lotnisko z EGNOS

Lotnictwo cywilne, Astronautyka, 13 maja 2011

Francuskie lotnisko Pau Pyrenees w południowej Francji jest od 3 dni pierwszym w Europie, wykorzystującym system satelitarny EGNOS, pozwalający na podejście do lądowania bez ILS.

Pierwszymi, dużymi samolotami w Europie, certyfikowanymi do lądowania z wykorzystaniem bardziej precyzyjnego sygnały GPS, będą już wkrótce Airbusy Belugi (A300-600ST), wykorzystywane do transportu dużych elementów samolotów między fabrykami europejskiego koncernu. Pierwszym modelem Airbusa, który otrzyma seryjne odbiorniki systemu EGNOS, będą A350 / Zdjęcie: Airbus

System EGNOS jest rozwijany przez europejskie instytucje kosmiczne i lotnicze od 15 lat. Składa się z 3 satelitów geostacjonarnych (a docelowo, od 2013, z pięciu) oraz kilkudziesięciu naziemnych stacji pomiarowych, kontrolnych, transmitujących i testowych, przy czym jedna z nich znajduje się w Warszawie.

Urządzenia te umożliwiają uzyskanie bardziej precyzyjnych wskazań nawigacji satelitarnej GPS, GLONASS, a w przyszłości również Galileo i informowanie o ich ewentualnych usterkach, z opóźnieniem jedynie 6 s.

To z kolei pozwala na wykorzystanie tak poprawionych danych na podejście do lądowania z prowadzeniem pionowym, z dokładnością wskazań do kilku metrów.

System uzyskał gotowość do działania 2 marca. Po ponad dwóch miesiącach europejskie władze lotnicze zezwoliły na lądowanie z wykorzystaniem EGNOS we francuskim Pau Pyrenees. Wkrótce podobne zezwolenie we Francji powinno jeszcze uzyskać Clermont-Ferrand, a przed czerwcowym Paris Air Show, również podstołeczne Le Bourget. W Polsce trwają przygotowania do wykorzystywania systemu w pierwszej kolejności w Katowicach, Krakowie, Mielcu, Warszawie i Gdańsku (zobacz: EGNOS już w Polsce)

EGNOS daje podobną precyzję w naprowadzaniu samolotów, co większość systemów ILS. Prawdopodobnie nie wyprze ich w szybkim czasie. Stanie się jednak istotnym czynnikiem zwiększenia bezpieczeństwa lotów w czasie podchodzenia do lądowania na mniejszych lotniskach, pozbawionych naziemnych pomocy nawigacyjnych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.