Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Sobczak

14 marca 2011 w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Eurocontrol oraz ESSP (European Satellite Service Provider) - instytucji, która na zlecenie Komisji Europejskiej zarządza EGNOS, obserwowali pierwsze w Polsce podejście do lądowania z prowadzeniem pionowym z wykorzystaniem sygnału GNSS, wykonane przez samolot mieleckiej szkoły lotniczej Royal-Star Aero.

W kabinie samolotu przystosowanego do lądowań w oparciu o system EGNOS  trudno szukać wymyślnych urządzeń. Sercem systemu jest satelitarny układ  nawigacyjny Garmin GNS430W. W kabinie Pipera szkoły Royal-Star  zamontowano dwa takie układy (w środkowej części tablicy przyrządów),  celem zdublowania wskazań. Po lewej stronie bloku Garmin znajduje się  popularny wskaźnik krzyżowy, pracujący tak samo jak podczas podejścia w  systemie ILS / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

System EGNOS APV ma liczne zalety, które - jak się wydaje - wręcz skazują go na sukces. Krzysztof Banaszek, prezes PAŻP podkreśla minimalne nakłady kosztów na uruchomienie i utrzymanie systemu. Ten rodzaj podejść do lądowania nie wymaga kosztownych inwestycji w infrastrukturę naziemnych pomocy nawigacyjnych, ani nie rodzi kosztów ich utrzymania - mówi Krzysztof Banaszek.

14 i 15 marca 2011 na lotniskach w Katowicach, Krakowie i Mielcu, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeprowadziła eksperymentalne loty i podejścia do lądowania z prowadzeniem pionowym APV I. Doświadczenia zebrane podczas tych lotów będą pomoce w pracach nad procedurami APV dla Katowic, Krakowa, Mielca, Warszawy i Gdańska. Na lotniskach w Katowicach i w Mielcu procedury lądowania oparte o system nawigacji satelitarnej EGNOS wdrożone zostaną w pierwszej kolejności. Projekty mają wykazać, czy wykorzystanie nawigacji satelitarnej przy operacjach lotniczych spełnia normy ICAO.

Eksperymentalne loty i podejścia do lądowania z prowadzeniem pionowym APV I z wykorzystaniem sygnału GNSS, w ramach programów HEDGE i EGNOS APV wykonano z użyciem samolotu Piper PA-34 Seneca II Royal-Star, wyposażonego w certyfikowany odbiornik Garmin GNS430W.

Podejście do lądowania z prowadzeniem pionowym APV I, to procedura nieprecyzyjna, w której pilot otrzymuje informacje o swoim położeniu, pochodzące z wyliczeń urządzeń pokładowych wykorzystujących dane systemu GPS, wzbogacone o poprawki z geostacjonarnych satelitów europejskiego systemu EGNOS, uzyskiwane w oparciu o elementy montowane na satelitach - SBAS - Space Based Augmentation System. Jest to podstawowa różnica w stosunku do układów wzmacniających sygnał satelitów nawigacyjnych, montowany na ziemi - GBAS - Ground Based Augmentation System.


Skrzydlata Polska - 04/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.