Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Black Hawk w 67% turecki

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 maja 2011

T-70 - turecka wersja śmigłowca S-70i - będzie w 67% składać się z rodzimych podzespołów. Turcja wspólnie z Sikorskym zaprojektuje nowy lekki śmigłowiec.

Koncern Sikorsky, który wygrał przetarg na dostawę za 3,5 mld USD ponad 100 śmigłowców wielozadaniowych dla sił bezpieczeństwa Turcji (Turcja wybrała T-70, 2011-04-22), przekaże produkcję 67% ich komponentów przedsiębiorstwom tureckim. Ogłosił to podczas IDEF 2011 minister obrony Turcji, Vecdi Gönül. W pierwszym etapie, do 2021 ma zostać dostarczonych 109 T-70 - tureckiej wersji S-70i (udział finansowy tureckiego przemysłu w ich produkcji ma wynieść 1,3 mld USD). Zapotrzebowanie na te śmigłowce w ciągu 25-30 lat jest szacowane na 300 egz. Przemysł turecki ma w tym czasie uzyskać z tego programu przychody na poziomie 8 mld USD. W Turcji ma powstać światowe centrum obsługowe Black Hawków, z ośrodkiem szkolenia techników z innych krajów.

Turkish Aerospace Industries (TAI, Turcja - 3 lata (prawie) bez Amerykanów, Skrzydlata Polska 01/2009) ma dostarczać struktury kadłuba i podzespoły kompozytowe. Będzie też produkować wirniki główne i ogonowe. W halach TAI będą montowane kompletne śmigłowce. Przekładnie do nich - główną, pośrednią i ogonową - ma produkować Alp Aviation, spółka z 50-% udziałem Sikorsky'ego.

TEI (Tusas Engine Industries) mają produkować kompletne silniki do T-70. Według ich szefa, Akni Dumana, będą się one w 61% składać z podzespołów tureckich. TEI zatrudnią do tego przedsięwzięcia 150 pracowników.

Dostawcą awioniki do tureckich T-70/S-70i będzie Aselsan. Ma ona obejmować zintegrowany kokpit z czterema 8x10-calowymi wyświetlaczami. Pierwszy T-70 z nowym kokpitem ma zostać oblatany za 2 lata. Dostawy śmigłowców z awioniką Aselsana mają rozpocząć się za 54 miesiące.

Montaż gotowych śmigłowców ma odbywać się zarówno w Turcji, jak i w USA. Szczegóły podziału prac mają zostać ustalone w ciągu 2-3 miesięcy. Rzeczywista produkcja T-70 ma rozpocząć się do końca 2011.

Jednocześnie TAI i Sikorsky opracowują lekki śmigłowiec klasy 3,5-4,5 t (na ilustracji), który ma wypełnić lukę w ofercie amerykańskiego producenta. W jego projektowaniu ma wziąć udział 300 tureckich inżynierów. Prototyp śmigłowca ma zostać oblatany za 6-7 lat. Chłonność rynku na tę konstrukcję jest szacowana na 100 rocznie. Roczna wartość sprzedaży ma przekraczać 600 mln USD - do podziału między obie wytwórnie.

Trwają też rozmowy na temat udziału Turcji w programie budowy szybkiego śmigłowca X-2 z przeciwbieżnymi wirnikami i śmigłem pchającym. Miałyby być one podobne do zasad realizowania programu JSF (F-35, Przedpłaty na F-35, 2008-05-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra