Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Turcja wybrała T-70

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 22 kwietnia 2011

W przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla armii tureckiej zwyciężył Sikorsky T-70. W pokonanym polu pozostał AgustaWestland TUHP149.

Defense Industry Executive Committee, najwyższe rangą ciało decydujące w Turcji o zakupach uzbrojenia, po trwającej bardzo długo procedurze (Turcja wybierze śmigłowiec w czerwcu, 2009-04-28) wybrał ofertę amerykańskiego koncernu UTC Sikorsky - T-70. To kolejna wersja mającego ponad 35-letnie korzenie wielozadaniowego śmigłowca S-70 Black Hawk International. 109 T-70 (plus opcja na 12 dodatkowych maszyn) ma kosztować 3,5-4 mld USD. 30 śmigłowców ma trafić do żandarmerii, po 20 do wojsk lądowych, policji i straży pożarnej (do jednostek podporządkowanych ministerstwu zarządzającemu lasami), 11 do sił specjalnych, a po 6 do wojsk lotniczych.

W grę wchodzi jeszcze kolejna opcja na dostawę blisko 500 śmigłowców w ciągu 10 lat. Miałyby one trafić do wielu struktur odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Turcji. Władze tureckie mają też nadzieję na eksport T-70 do krajów trzecich.

W skład komitetu wchodzi m.in. premier Recep Tayyip Erdoğan, minister obrony Vecdi Gönül, szef sztabu Generalnego gen. Isık Koşaner i szef dostaw uzbrojenia Murad Bayar. To oni w przetargu na realizację Turkish Utility Helicopter Programme (TUHP) zdecydowali o wyborze oferty amerykańskiej, odrzucając opcję europejską. W pokonanym polu został TUHP149 - oferowany przez AgustaWestland śmigłowiec zbudowany na bazie AW149 (Oblot AW149, 2009-11-17). To zupełnie nowa konstrukcja, zaprojektowana z udziałem inżynierów z PZL Świdnik.

W produkcji T-70 ma uczestniczyć wiele tureckich przedsiębiorstw (patrz rysunek). Mają one dostarczać przekładnię, podwozie, części silników, oraz elementy awioniki z komputerem pokładowym. Warunki przetargu przewidywały też montaż wybranego śmigłowca w Turcji. T-70 będzie więc prawdopodobnie montowany z licencji w TAI (Turkish Aerospace Industries). Szczegóły tego przedsięwzięcia mają być teraz przedmiotem negocjacji.

AgustaWestland wydała oświadczenie, w którym wyraziła rozczarowanie turecką decyzją. Stwierdziła, że warunki przetargu od początku faworyzowały Black Hawka. Wskutek tego Turcja wybrała starą konstrukcję, zamiast wziąć udział w programie budowy nowoczesnego śmigłowca nowej generacji, który mogłaby sprzedawać na wielu rynkach wspólnie z AgustaWestland. Wiceprezes koncernu, Ugo Rossini stwierdził, że przemysł turecki stracił w ten sposób okazję, by wejść do grona najważniejszych graczy w branży śmigłowcowej. Jego zdaniem, w ciągu najbliższych 35 lat, na całym świecie klienci będą musieli wymienić ponad 8 tysięcy śmigłowców klasy AW149. Większość z nich wybierze zapewne nowoczesną konstrukcję europejską.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.