Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Awaria Tu-154B wyjaśniona

Lotnictwo cywilne, 14 maja 2011

Przyczyną problemów ze statecznością samolotu Tu-154B po starcie z lotniska Czkałowskij 29 kwietnia był błąd technika pokładowego, który źle podłączył zasilanie jednego z modułów komputera pokładowego.

Do awarii doszło 29 kwietnia podczas oblotu należącego do rosyjskiego Ministerstwa Obrony Tu-154B po 6-letniej przerwie w lotach. Miał on polecieć na remont do Samary. Wkrótce po starcie okazało się, że piloci nie są w stanie opanować samolotu, który ma problemy ze statecznością podłużną i poprzeczną. Załoga próbowała zawracać maszynę na lotnisko po kilkuminutowej walce o wyrównanie lotu. Udało się dopiero za drugim razem. Lądowanie było bardzo twarde, spod kół wydobywał się dym. Samolot wypadł z pasa. Nikomu nic się nie stało, a uszkodzenia nie okazały się poważne.

Nagranie wideo z lotu pojawiło się w Internecie, wywołując liczne komentarze. Podejrzewano awarię spowodowaną wiekiem samolotu i dużą awaryjnością Tu-154B. Sprawą zajęła się moskiewska prokuratura. Dowódca WWS FR gen. Aleksandr Zielin 6 maja poinformował, że postanowił odznaczyć pilotów samolotu.

Przedwczoraj ukazał się komunikat, z którego wynika, że przyczyną nietypowego zachowania samolotu był błąd technika pokładowego. Miał on nieprawidłowo podłączyć jeden z modułów ABSU - automatycznego systemu sterowania - do pokładowego układu zasilania. W czasie testów naziemnych błąd nie został wykryty. Prokuratura postanowiła postawić zarzuty dowódcy jednostki, której podlegał feralny Tu-154B - wydzielonej eskadry śmigłowcowej.

Samolot, który uległ awarii, to Tu-154B-2 nr rej. RA-85563, oblatany w 1982. Od 1983 znajdował się w wyposażeniu WWS ZSRS, a później FR. Od 2005 wycofano go z eksploatacji i przechowywano na podmoskiewskim lotnisku Czkałowskij.

Samoloty Tu-154B-2 były produkowane w latach 1978-1986. Zastosowano na nich zmodernizowany automatyczny system sterowania ABSU-154-2. Zbudowano 382 samoloty tej wersji. Dziś w eksploatacji pozostaje tylko 15 z nich (Koniec głośnych samolotów nad Rosją, 2010-10-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.