Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Grecy na lodzie?

Przemysł zbrojeniowy, 17 maja 2011

Niemiecka grupa stoczniowa HDW zdecydowała się zrezygnować z udziału w budowie 2 okrętów typu U214 dla marynarki wojennej Grecji. Dokończy jedynie realizację wcześniejszego kontaktu.

Wprowadzenie U214 do służby w Polemikó Naftikó natrafia na ogromne problemy. W 2000 Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW), obecnie część grupy ThyssenKrupp, podpisała z rządem w Atenach umowę na dostawę 3 okrętów U214, a dwa lata później - także na 4. jednostkę tego typu / Zdjęcie: ThyssenKrupp

Pierwszy z czterech zamówionych okrętów podwodnych, Papanikolis, był gotowy w 2006. Grecy jednak go nie odebrali, motywując złym stanem technicznym. Od niedawna wiadomo, że przyczyną mogły być również zarzuty o korupcję (zobacz: Jak Niemcy korumpowali Greków).

Ostatecznie w ubiegłym roku obie strony doszły do porozumienia, w sprawie wypełnienia zapisów umowy z 2000 i późniejszego aneksu. Jednocześnie stocznia Hellenic Shipyards, należąca wcześniej do Niemców, została sprzedana Arabom z Abu Dhabi MAR (zobacz: Porozumienie ws. greckich U214). Władze w Atenach deklarują, że mimo przejęcia okrętów, przynajmniej pierwszy z nich ma zostać sprzedany. Powodem jest załamanie budżetu resortu i jego skokowe zmniejszenie w ciągu najbliższych kilku lat, przy konieczności spłaty zadłużenia, w stosunku do Hellenic Shipyards.

Greckie ministerstwo obrony podpisało również wstępną umowę o zakupie kolejnej pary podobnych okrętów podwodnych, rezygnując z głębokiej modernizacji jednostek typu U209 (jedna z nich miała być tylko wyremontowana). Nowe okręty miały być przekazane marynarce wojennej w latach 2017-2018.

Wiele wskazuje jednak na to, że to drugie porozumienie nie zostanie wypełnione. Evangelos Venizelos, grecki minister obrony poinformował wczoraj o wycofaniu się HDW z kontraktu. Niemiecka grupa miała występować jako podwykonawca. Obecny właściciel greckiej stoczni, Abu Dhabi MAR nie jest zaś samodzielnie wypełnić zlecenia.

Powodem tej decyzji mają być niemożliwe do usunięcia rozbieżności pomiędzy ThyssenKrupp Marine Systems (właścicielką HDW) a spółką z ZEA. Szczegółów jednak nie podano.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.