Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Problemy Oshkosh Defense

Przemysł zbrojeniowy, 08 czerwca 2011

Niedawne zwolnienie ze stanowiska prezesa Oshkosh Defense, R. Andrew Hove`a, odczytywane jest jako potwierdzenie poważnych problemów finansowych spółki.

Ciężarówki rodziny FMTV, czyli pojazdy wzorowane na Steyerze 12M18, stały się prawdopodobnie przyczyną problemów amerykańskiego producenta. By wygrać przetarg na ich dostawy, zakłady w Oshkosh zaoferowały zbyt niską cenę / Zdjęcie: Oshkosh Defense

Zastępowanie starych, paliwożernych i niezbyt bezpiecznych ciężarówek rodziny M35 oraz M939 to ogromne przedsięwzięcie. Amerykańskie siły zbrojne potrzebują ok. 85 tys. nowych samochodów w 20 modelach. Proces ich dostaw trwa od 1991, a cały program może pochłonąć ok. 15 mld USD.

Przez długie lata dostawcą FMTV były amerykańskie zakłady, będące własnością Steward & Stevenson, później przejęte przez BAE Systems. Przekazały wojsku one ponad 48 tys. pojazdów, nie licząc produkcji eksportowej - dla Iraku.

Na początku ubiegłego roku kolejny z serii ramowych kontraktów, na 23 tys. samochodów i przyczep, wygrała jednak Oshkosh Defense, oferując niską cenę - łącznie ok. 3 mld USD (zobacz: FMTV dla Oshkosh). By uzyskać pierwsze, cząstkowe zamówienia na łącznie ok. 7350 pojazdów, spółka zażądała jedynie 1,08 mld USD. Oznaczało to zmniejszenie ceny jednostkowej aż o 30%. Konkurujące zakłady BAE Systems zdecydowały się jedynie na 20-procentową obniżkę.

Wielu obserwatorów uznało wtedy, że Oshkosh konstruował swoją ofertę bez żadnego marginesu bezpieczeństwa. Wskazywali również, że spółka będzie musiała pokryć koszty stworzenia własnej opancerzonej kabiny - prawami do dotychczas produkowanej dysponuje bowiem BAE Systems. Szacowali, że kontrakty spowodują straty.

Potwierdzeniem tych tez stało się niedawne odwołanie ze stanowiska prezesa R. Andrew Hove`a. Piastował on swoje stanowisko od 2009, przechodząc z... BAE Systems, gdzie nadzorował segment wozów bojowych, głównie związany z bwp Bradley. Pojawiły się również informacje o bardzo napiętej sytuacji finansowej spółki i próbach przeniesienia do jej zakładów części produkcji cywilnej Oshkosh.

Sytuacja ta otwiera przed konkurentami - BAE Systems i Navistarem - szansę na wygranie kolejnych, cząstkowych przetargów na FMTV. Dotychczasowy dostawca prawdopodobnie będzie bowiem zmuszony do podniesienia ceny oferowanych ciężarówek.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.