Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Czesi zrezygnowali

Lotnictwo wojskowe, 30 czerwca 2011

Aero Vodochody wycofały się w przetargu na samolot LIFT dla Sił Powietrznych RP. Ich L-159 nie ma elektronicznego systemu sterowania lotem fly-by-wire, sztywnego wymogu użytkownika.

Jeden z czterech posiadanych przez wojska lotnicze Czech L-159T1. Wersja ta powstała z przebudowania lekkich myśliwców L-159 Alca. Aero Vodochody, współpracując z Boeingiem opracowały i wyprodukowały 72 samoloty tego typu, dostarczając je odbiorcy w ciągu kilku lat, począwszy od 2000...

W oficjalnym oświadczeniu, datowanym na 28 czerwca, przedstawiciele czeskiego producenta poinformowali, że zakończyli analizę najnowszej specyfikacji technicznej przetargu LIFT. Stwierdzili, że ich L-159 generalnie spełnia postawione wymagania, za wyjątkiem kilku obszarów.

Najważniejszy z nich dotyczy elektronicznego systemu sterowania lotem fly-by-wire. Czeski samolot go nie posiada. Tymczasem z zasad przetargu wynika, iż wszelkie niezgodności z obligatoryjnymi wymogami będą skutkowały odrzuceniem oferty. Ze względu na to, że brak fly-by-wire stanowi taką niezgodność, zrezygnowaliśmy z przygotowań naszej oferty, głosi oficjalne oświadczenie.

...niestety, czeskie wojska lotnicze zdecydowały się wykorzystywać operacyjnie jedynie 18 egz., dodatkowe 6 zachowując w rezerwie. Reszta została zakonserwowana i czeka na potencjalnego kupca. Czesi oferują swoje samoloty kilkunastu krajom. Na razie bez powodzenia. Najbardziej zaawansowane rozmowy prowadzone są z Irakiem, ale ich wynik nie został jeszcze przesądzony / Zdjęcia: Aero Vodochody

Z tego samego powodu nieco wcześniej identyczną decyzję podjęła BAE Systems, informując o tym publicznie w połowie czerwca. Jasnym jest również, że tą samą drogą podąży Patria, oferująca starsze modele Hawków, z zapasów fińskich wojsk lotniczych. Oba typy samolotów nie posiadają również wymaganych radarów pokładowych.

Oznacza to, że o polskie zlecenie walczyć będzie wyłącznie koreańska KAI ze swoim T-50P i włoska Alenia Aermacchi z M346 Master, co nie jest zaskoczeniem w świetle specyfikacji technicznej, przekazanej 3 czerwca oferentom przez Inspektorat Uzbrojenia MON (zobacz: LIFT: ostateczna rozgrywka).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.