Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zgoda na GCV

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 25 lipca 2011

Pentagon wydał oficjalną zgodę na finansowanie pierwszego etapu zakupu nowych bojowych wozów piechoty, Ground Combat Vehicle. Na przedsięwzięcie zarezerwowano 1,35 mld USD.

Nowe amerykańskie wozy bojowe czerpać będą z rozwiązań europejskich. W składzie wszystkich trzech zespołów przemysłowych znalazły się podmioty ze Starego Kontynentu. Krauss-Maffei Wegmann oraz Rheinmetall dołączyły do SAIC i Boeinga, oferując doświadczenie w budowie ciężkiego bwp Puma / Zdjęcie: Rheinmetall

Decyzja Pentagonu poprzedzona została posiedzeniem komisji zakupów wojskowych resortu (Defense Acquisition Board, odpowiednik polskiej Rady Uzbrojenia), w czasie której poparto wniosek kontynuowania programu (zobacz: Nowy przetarg na GCV).

Budowa nowego bwp jest jednak krytykowana przez wielu polityków, głównie z powodów oszczędnościowych i braku jasnego sprecyzowania wymogów wojsk lądowych.

US Army realizowała bowiem przez kilka lat program budowy lekkich, zautomatyzowanych, w części bezzałogowych wozów bojowych o masie do 19 t, w ramach programu Future Combat Systems. Doświadczenia z Iraku i Afganistanu wykazały jednak, że potrzebny jest wóz o większym poziomie ochrony balistycznej i przeciwminowe. Rozwój wozów bojowych FCS został więc zarzucony na fali cięć budżetowych (zobacz: Więcej o amerykańskich cięciach).

Zamiast tego zdecydowano się budować bardziej konwencjonalne pojazdy. W pierwszej fazie wymagano od producentów spełnienia jednocześnie kilku trudnych do pogodzenia wymogów, osiągnięcia ochrony przeciwminowej samochodów klasy MRAP, ochrony balistycznej przewyższającej Strykery, siły ognia większej niż w przypadku bwp Bradley oraz wysokiej manewrowości, przy przewożeniu 9 żołnierzy desantu. Spełnienie tych oczekiwań wymagałoby jednak stworzenia pojazdu o masie większej od czołgów podstawowych (zobacz: Amerykańskie bwp o masie 50-70 t?).

Ostatecznie zdecydowano się na rozwiązanie pośrednie, a przetarg, skierowany do trzech grup przemysłowych, rozpoczął się oficjalnie w styczniu bieżącego roku. Wymogi taktyczno-techniczne sformułowano przy tym bardzo elastycznie, pozostawiając dużą sferę swobody dla oferentów.

Ostatnia decyzja Pentagonu zabezpiecza finansowanie pierwszej fazy programu. Według dostępnych informacji, US Army zamierza zakupić ok. 1800 bwp. Planiści Pentagonu liczą, że będzie trzeba za nie zapłacić 18-20 mld USD - koszt jednostkowy szacuje się wstępnie na 10,5 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.