Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot Mi-2MSB2 w październiku

Lotnictwo cywilne, 29 sierpnia 2011

W zakładach lotniczych w Winnicy kończą się przygotowania do oblotu zmodernizowanego śmigłowca Mi-2 - Mi-2MSB2. Równolegle toczy się procedura przejęcia zakładów przez kompanię Motor Sicz.

Zakłady lotnicze w Winnicy na Ukrainie realizują program 4-etapowej modernizacji popularnych, produkowanych do niedawna na zasadach wyłączności przez PZL Świdnik, lekkich śmigłowców Mi-2. Docelowo zakłady mają uruchomić produkcję nowych śmigłowców o zmienionym kształcie kadłuba, z nową przekładnią główną i zbiornikami paliwa poza kabiną. Według dyrektora OOO Winnickij awiacionnyj zawod, Nikołaja Trikoziuka, zapotrzebowanie na tanie śmigłowce klasy 4-6 ton jest bardzo duże, szczególnie w krajach byłego ZSRS.

Pierwszy etap modernizacji śmigłowca do standardu Mi-2MSB2 obejmuje modernizację i wymianę silników w używanym śmigłowcu (niska moc obecnie stosowanych silników, uniemożliwiająca kontynuowanie lotu poziomego po awarii jednego z nich, jest istotną wadą standardowego Mi-2). Te prace są prowadzone od 20 kwietnia. Drugi etap dotyczy modyfikacji kadłuba i montażu nowego reduktora głównego. Trzecim etapem ma być certyfikacja nowej odmiany na bazie istniejącego płatowca, a czwartym uruchomienie produkcji nowych Mi-2MSB2 w Winnicy. Oblot prototypu jest planowany jest na październik br., a do końca roku zmodyfikowany Mi-2 ma uzyskać certyfikat typu.

Program modernizacji Mi-2 opiera się na ciągle niskich kosztach pracy na Ukrainie, co ma pozwolić na uzyskanie konkurencyjnej ceny śmigłowca, oraz na możliwościach ukraińskich producentów napędów lotniczych (w pełni zależna od ich dostaw jest FR). Z tego powodu głównym promotorem programu jest Kompania Motor Sicz. To ona powołała biuro konstrukcyjne, które zajęło się przygotowaniem modernizacji Mi-2. Docelowo Motor Sicz zamierza kupić zbankrutowane zakłady w Winnicy w drodze wykupienia majątku. Będzie to dziesiąta wytwórnia w posiadaniu Kompanii. Motor Sicz dostarczyła już do Winnicy 10 Mi-2, które będą modernizowane w pierwszej kolejności.

Szacuje się, że na program modernizacji Mi-2 potrzeba 80-100 mln USD w ciągu 7 lat. Część tej kwoty ma wydzielić lokalna administracja. Motor Sicz zamierza inwestować środki z ulg podatkowych, szacowane na 300 mln USD przez 5 lat (większość z tych pieniędzy ma posłużyć do uruchomienia remontów i ewentualnego wytwarzania w Konotopie cięższych śmigłowców Mi-8 lub ich odpowiedników - ten projekt jest jeszcze mniej zaawansowany, Ukraina chce produkować śmigłowce, 2011-05-04). Docelowo w Winnicy ma powstawać 15-20 Mi-2MSB2. Cena jednostkowa ma wynosić ok. 9 mln hrywien (ok. 1,1 mln USD). Zagraniczny odpowiednik takiej maszyny, oczywiście znacznie nowocześniejszy, kosztuje co najmniej 3,5-4 mln USD, a więc dużo więcej. Odpowiednio wyższe są też koszty jego eksploatacji.

Szef Motor Sicz, Wiaczesław Bogusłajew liczy w pierwszym etapie programu na zamówienia ukraińskich struktur rządowych. Uzyskał już zatwierdzenie wymagań technicznych przez Ministerstwo ds. sytuacji nadzwyczajnych. Prowadzi też rozmowy z Ministerstwem obrony, MSW i Departamentem leśnictwa. Mi-2MSB2 mają służyć jako śmigłowce sanitarne, patrolowe i przeciwpożarowe.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.